سرطان بعد از تروما دومين عامل مرگ كودكان زير يك سال است



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,سرطلان

رييس انجمن جراحان كودكان ايران گفت: سرطان بعد از تروما (صدمات) دومين عامل مرگ و مير كودكان زير يك سال است كه لزوم توجه به اين بيماري، سبب شد تا سرطان به عنوان موضوع ' بيست و چهارمين كنگره سالانه انجمن جراحان كودكان' انتخاب شود.

به گزارش ايرنا، انجمن جراحان كودكان ايران، دكتر احمد خالق نژاد طبري در آستانه برپايي ' بيست و چهارمين كنگره سالانه انجمن جراحان كودكان' افزود:30 درصد سرطان هاي كودكان مربوط به سرطان خون است كه اين نوع از سرطان، شايع ترين سرطان كودكان به شمار مي رود.


وي با اشاره به اينكه تومورهاي مغزي در كودكان 25 درصد سرطان هاي كودكان را تشكيل مي دهد، يادآور شد: سرطان 'لنفوم' با 15 درصد در رتبه سوم سرطان هاي كودكان قرار داشته و پس از آن سرطان ' نوروبلاستوما ' كه مربوط به سلول هاي عصبي است با 8 درصد فراواني در رتبه بعدي قرار دارد.


رييس انجمن جراحان كودكان ايران اظهار كرد: با توجه به اهميت نقش جراحان كودكان در درمان سرطان هاي كودكان به عنوان يكي از اركان اصلي درمان، انجمن جراحان كودكان، موضوع سرطان هاي كودكان را به عنوان محور اصلي كنگره خود انتخاب كرده است.


وي گفت: 80 درصد سرطان هاي كودكان در صورت تشخيص به موقع درمان پذير است كه اين امر لزوم مراجعه به هنگام كودك به پزشك از سوي والدين را در صورت مشاهده عواملي همچون سفتي در بافت هاي بدن كودك، سرماخوردگي هاي مكرر، تب هاي ناشناخته، تعريق شبانه و كاهش وزن ضروري مي كند.


خالق نژاد طبري افزود: به غير از نبود سيستم جامع ثبت سرطان كودكان در كشور، مراجعه دير هنگام كودكان به مراكز درماني از ديگر موانع موجود در نجات جان كودكان مبتلا به سرطان به شمار مي رود كه يكي از اهداف اين كنگره، آگاهي بخشي در زمينه تشخيص و درمان زودرس اين بيماري است.


وي تصريح كرد: شيوع سرطان در يكسال اول زندگي بسيار بالاست و از سال اول تا دو و سه سالگي رشد ثابت دارد سپس رشد رو به كاهش دارد كه اين روند تا 9 سالگي ادامه مي يابد و پس از 9 سالگي تا سن بلوغ دوباره رشد آن شتاب مي گيرد.


به گفته رييس انجمن جراحان كودكان ايران، برخي سرطان ها مانند سرطان كليه در كودكان يا سرطان ' نوروبلاستوما ' از سلول هاي جنيني اوليه داخل بدن نشات مي گيرد.


وي با اشاره به اينكه سرطان در كودكان در صورت تشخيص به موقع با نتايج درماني موفقيت آميزي روبرو است، علت اين موفقيت را به چند عامل نسبت داد و يادآور شد: اول آن كه اثر بخشي داروهاي شيمي درماني در كودكان نسبت به بزرگسالان بهتر است، دوم استفاده از روش هاي چند تخصصي در درمان و سومين علت مربوط به تشكيل گروه هاي مطالعاتي و تحقيقاتي در سرطان هاي خاص در جهان بوده كه اينك مورد استفاده همه كشورهاي دنيا قرار مي گيرد.


بيست و چهارمين كنگره سالانه انجمن جراحان كودكان ايران با حضور جراحان فعال كودكان از سراسر كشور و نيز يك آنكولوژيست مطرح از كشور آلمان 20 تا 24 ارديبهشت ماه در مركز همايش هاي رازي تهران برگزار مي شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------