نقش سابقه خانوادگی سرطان سینه در بروز سرطان پروستات



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,سرطان

مطالعات جدید نشان می دهد ریسک سرطان کشنده پروستات در مردان بسیار تحت تاثیر جهش های ژنی مرتبط با سرطان سینه و تخمدان در زنان است.

به گزارش مهر، یافته های سه تحقیق همزمان محققان دانشگاه ایالتی نیویورک نشان می دهد مردانی که در خانواده شان دارای سابقه سرطان سینه هستند بسیار در معرض ابتلا به سرطان پروستات در آینده قرار دارند، بخصوص اگر این سرطان ها مرتبط با جهش در ژن های سرطان سینه موسوم به BRCA۱ یا BRCA۲ باشد.

در یکی از این مطالعات مشخص شد مردانی که به تازگی مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده شدند در صورتیکه حامل جهش ژنی BRCA۲ باشند چهار برابر افراد عادی در معرض ابتلا به سرطان پیشرفته قرار دارند.

طبق اعلام موسسه ملی سرطان آمریکا، سرطان سینه به طور حتم با جهش ژنی در BRCA۱ و BRCA۲ مرتبط است. بالغ بر دو سوم زنان حامل جهش BRCA۱ و در حدود ۴۵ درصد زنان حامل جهش ژنی BRCA۲ تا سن ۷۰ سالگی مبتلا به سرطان سینه خواهند شد.

به گفته محققان، جهش های BRCA بر سایر انواع سرطان ها هم تاثیر می گذارد، چراکه معمولا این ژن ها پروتئین های تولید می کنند که موجب ترمیم DNA آسیب دیده شده که در هر صورت منجر به بروز سرطان می شود.

مطالعات قبلی نشان داده بودند که جهش های BRCA حدود ۵ درصد از سرطان های پروستات را شامل می شوند، حال آنکه این سه مطالعه جدید نشان می دهند ریسک سرطان پروستات ناشی از جهش های BRCA به شدت بالا است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------