ادعای سرطان‌زابودن صحت ندارد



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,سرطان

لیلا سرمدی. کارشناس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی

نتایج پژوهشی که در یکی از معتبرترین مجلات سرطان دنیا منتشر شده است١، نشان داد که محصولات حاصل از مهندسی ژنتیک نه‌تنها باعث بروز هیچ‌گونه بیماری و سرطان نمی‌شوند، بلکه با مزایایی که دارند موجب بهبود سلامت و افزایش کیفیت و ارزش غذایی محصولات می‌شوند.

 

مقاله علمی منتشرشده در مجله معتبر CURRENT ONCOLOGY، خط بطلانی بر ادعای سرطان‌زابودن محصولات تراریخته است. در این مقاله آمده است که با فناوری مهندسی ژنتیک، بیوتکنولوژی و ژنومیکس، فرایند انتخاب گونه برتر سرعتی قابل‌توجه به خود گرفته است. فرایندی که سال‌ها در طبیعت به طول می‌انجامید تا یک‌ گونه برتر باقی بماند، با بیوتکنولوژی آسان، دقیق و سریع شده است؛ تولید محصولاتی با کیفیت و کمیت بالا که از طریق مهندسی ژنتیک راه را برای توسعه هرچه‌سریع‌تر گونه‌های برتر امکان‌پذیر کرده است.

 

  حال با وجود تمام مزایای محصولات تراریخته، برخی از منابع غیرعلمی ادعا کرده بودند که این محصولات ممکن است عامل سرطان باشند. حسب نتایج این مطالعه، عامل سرطان همانند سایر بیماری‌ها به عوامل تحریک‌کننده آن برمی‌گردد و به محصولات تراریخته هیچ‌گونه ارتباطی ندارد.


اثبات یک ادعا، با ارائه شواهد و مدرک و سند معتبر بر پایه پژوهش‌های دقیق علمی ضروری است. عقاید و سلیقه‌ها نباید بر حاصل پژوهش تأثیر بگذارد و از آنجا که هر مقاله علمی تنها یک‌بار در دنیا منتشر می‌شود، صحت حاصل پژوهش از اهمیت زیادی برخوردار است؛

 

به‌ویژه زمانی که متغیر آزمون، ماده شیمیایی یا یک محصول خاص باشد. نتایج پژوهش باید به‌طور عینی توسط یک شخص سومی که از حاصل پژوهش و هدف آزمایش بی‌اطلاع است، دوباره جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل شود. گزارش اخیر نشان داد که ادعای سرطان‌زابودن محصولات تراریخته صحت ندارد. در این آزمایش که روی موش‌ها انجام شده است، اثبات شد که ادعای سرطان‌زایی محصولات تراریخته در موش‌ها (موسوم به مطالعه سرالینی) کذب محض و این ادعا حاصل یک پژوهش جعلی و ساختگی بوده است. همچنین نتایج و روش آماری مورد استفاده نیز اشکالات عمده‌ای داشته است. علاوه ‌بر اینها، نشان داده شد که منافع مالی مشخص و هدفمندی در پشت آن پژوهش جعلی قرار داشته است.


و اما محصولات مهندسی ژنتیک برای ‌هزاران‌سال است که از گذشته‌های دور به طرق مختلف برداشت می‌شوند. بقا و حفظ دانه گیاهان یک سنت دیرینه کشاورزی بوده و هست. خریداران محصولات کشاورزی همواره به‌دنبال محصولات باکیفیت و میوه و سبزیجات تازه و تولیدکنندگان و بازرگانان همه‌وهمه خواهان مواد غذایی تازه و سالم هستند؛ محصولاتی که ماندگاری بالایی داشته و دیر پوسیده شوند. محصولات تراریخته حائز تمام این شرایط هستند. محصولاتی سالم، تازه، ایمن، باکیفیت و کمیت و ارزش غذایی بالا و از همه مهم‌تر مورد اعتماد و اطمینان مردم به‌عنوان مهم‌ترین مصرف‌کنندگان هستند.

 

تابه‌حال هیچ‌گونه اثر مضر برای سلامتی انسان یا اثرات مخرب زیست‌محیطی از تولید و تجاری‌سازی محصولات تراریخته ثبت و گزارش نشده است. اکنون بعد از سال‌ها کشت موفقیت‌آمیز محصولات تراریخته، ‌میلیون‌ها کشاورز، محصولات تراریخته را با رغبت و رضایت از بازدهی و عملکرد بالای محصول در زمین‌های خود کشت می‌کنند. مردم نیز با رضایت این محصولات را خریداری و مصرف می‌کنند.


در مورد بروز سرطان، از برخی سرطان‌ها با پیشرفت‌های نوین پزشکی می‌توان جلوگیری کرد زیرا عوامل مستعدکننده و محرک آنها شناسایی شده است مانند ویروس پاپیلومای انسانی که در اثر سیگارکشیدن و مصرف الکل تشدید می‌یابد. برخی از عوامل ایجاد سرطان نیز ناشناخته‌اند. گاهی هیچ‌گونه درمانی برای سرطان وجود ندارد (مثل سرطان خون لوسمی و لنفوم) و تنها راه درمان، عمل جراحی و جایگزینی یا برداشتن زایده و سلول سرطانی است. شیمی‌درمانی و پرتودرمانی نیز از دیگر روش‌های درمان هستند اما به‌ندرت منجر به درمان کامل می‌شوند. بنابراین، در ایجاد سرطان عوامل محرک دخیل هستند. تغذیه نادرست، سیگارکشیدن و مصرف نوشیدنی‌های الکلی ازجمله این عوامل محرک هستند. در نتیجه برای به‌حداقل‌رساندن بروز سرطان و به‌حداکثر رساندن پیشگیری از بیماری، تغییر در شیوه زندگی با عدم مصرف عوامل محرک سرطان و تغذیه سالم و ترویج میانه‌روی در مصرف غذا بهترین راهکار است.


دراین‌میان، محصولات تراریخته ضامن سلامتی انسان هستند و هیچ‌گونه سند و مدرک معتبر علمی دال بر بیماری‌زایی و سرطان‌زا بودن محصولات تراریخته ثبت و گزارش نشده است. از این منظر حتی به محصولات تراریخته می‌توان به‌عنوان مُسکن نگاه کرد. به‌طوری‌که محصولات تراریخته به سوخت‌و‌ساز بدن در هنگام سلامتی و بیماری کمک می‌کنند و تسکین‌دهنده هستند.


مطابق نتایج تحقیقات جدید، هرگونه ماده غذایی که به مدت طولانی نگهداری می‌شود، مثل غذاهای کنسروشده، نوشابه‌ها و سایر مواد غذایی بسته‌بندی‌شده، ممکن است دارای مواد سرطان‌زا باشند و منجر به بروز سرطان شوند. بسیاری از مواد نگهدارنده‌ای که برای جلوگیری از فساد مواد غذایی بسته‌بندی‌شده به آنها افزوده می‌شود، مثل بیسفنول‌آ در مواد غذایی کنسروی و مواد بسته‌بندی‌شده، مواد شیمیایی موجود در واشر پلاستیکی قوطی‌های فلزی کنسرو، بنزوپیرن در دوده کباب و غذاهای بریانی، نیتریت در گوشت‌های آماده، دی‌اکسید‌کربن در نوشابه‌های گازدار و ساخارین در مواد غذایی رژیمی با دوز بالا عوامل محرک بروز سرطان هستند.


این عوامل یقینا در محصولات مهندسی ژنتیک وجود ندارند، اما همگی عامل سرطان هستند. بنابراین، جلوگیری از تولید محصولات تراریخته از بروز سرطان جلوگیری نمی‌کند و باعث کاهش بروز آن نیز نمی‌شود. سلامتی انسان به ایمنی و سلامتی مواد غذایی و نوع تغذیه وابسته است و غذای سالم، خود عامل جلوگیری از بروز سرطان است. این همان موضوعی است که به اطلاع‌رسانی عمومی نیاز دارد: از چه رژیم غذایی‌ای باید و نباید استفاده کرد. استفاده از محصولات سالم تراریخته به دلیل عدم باقیمانده سموم در آنها، از بروز بیماری و سرطان جلوگیری می‌کند.


پی‌نوشت:
١- براساس جدیدترین یافته‌های علمی- پژوهشی، هیچ‌گونه نگرانی‌ای درخصوص اثرات منفی و عامل بیماری و سرطان در اثر مصرف محصولات تراریخته وجود ندارد و ادعای سرطان‌زابودن محصولات تراریخته، افسانه‌ای است که واقعیت ندارد. گفتنی است این مقاله توسط (L. Z. G. Touyz bds msc (dent) mdent (perio&oralmed در جلد ٢٠ مجله Current Oncology (در صفحات ٥٩ تا ٦١) به نشانی dx.doi.org منتشر شده است.

 

اخبار پزشکی - روزنامه شرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------