تشخیص زودهنگام و غیرتهاجمی سرطان روده محقق می‌شود



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,سرطان

محققان روسی یک روش جدید برای تشخیص سرطان روده در مراحل اولیه آن ارائه کرده‌اند که از دقت بیشتری برخوردار بوده و همچنین کمتر تهاجمی و ارزانتر است.

به گزارش ایسنا به نقل از موسسه فیزیک و فناوری مسکو، تشخیص زودهنگام از اهمیت زیادی در زنده ماندن از سرطان روده برخوردار است اما از آنجایی که بیشتر علائم تا پیشرفت کامل بیماری بروز پیدا نمی‌کنند، این کار بسیار مشکل است. از سوی دیگر آزمایشات تشخیصی موجود، تهاجمی هستند.

دانشمندان روس امیدوارند فناوری جدید تراشه زیستی آنها با قابلیت گردآوری داده‌های بهتر و دقیق‌تر برابر تحلیل تشخیصی بتواند این موضوع را تغییر دهد. آن‌ها مدعی هستند که روش جدیدشان بسیار بهتر از رویکردهای سنتی تشخیص سرطان روده است.

این بیماری که به سرطان روده بزرگ مشهور است، سومین سرطان رایج در جهان بوده و رتبه چهارم را از لحاظ مرگبار بودن در اختیار دارد. این سرطان قابل درمان بوده اما نرخ بقای آن با پیشرفت بیماری بطور چشمگیری کاهش می‌یابد. در روسیه، نرخ بقای پنج سال برای افرادی که مبتلا به این بیماری هستند، تنها 41 درصد است در حالیکه در 22 کشور جهان بین سال‌های 2005 تا 2009 این میزان بیش از 60 درصد بود.

محققان چند موسسه در روسیه در تلاش برای ارتقای شانس تشخیص زودهنگام، روش جدیدی را برای تشخیص آنتی‌بادی‌های خودکار که در مراحل اولیه سرطان شکل گرفته و بافت‌ها یا سلول‌های خاص را هدف گرفته و آسیب می‌زنند، ارائه کرده‌اند.

آن‌ها بطور خاص به دنبال آنتی‌بادی‌های خودکار علیه گلیکان‌های مرتبط با تومور بودند که ترکیبات قندی مانند کیتین و سلولز هستند. گلیکان‌ها برای ساخت و حفظ سلول‌ها و همچنین برقراری ارتباط بین آن‌ها ضروری هستند. گلیکان‌های سرطانی باعث انتشار بیماری می‌شود و سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با آنها آنتی‌بادی‌های خودکار خاصی را تولید می‌کند.

محققان تراشه‌های زیستی مبتنی بر هیدروژل سه‌بعدی تولید کردند که شامل سلول‌های سه‌بعدی از جنس یک ژل خاص است که حاوی کاوشگرهای مولکولی مورد نیاز برای گردآوری اطلاعات از سرم خون هستند. آن‌ها با انتخاب یک ساختار تراشه زیستی سه‌بعدی به جای انواع مسطح آن توانستند بطور مساوی کاوشگرها را توزیع کرده و در نتیجه خوانش‌های دقیق‌تری دریافت کنند.

دانشمندان این سیستم را بر روی 129 نفر آزمایش کردند که 33 نفر به سرطان روده بزرگ، 27 نفر به بیماری التهابی روده و بقیه سالم بودند. این تراشه زیستی توانست سرطان روده بزرگ را را در 95 درصد موارد به درستی تشخیص دهد که در مقایسه، روشهای سنتی تنها 79 درصد دقت داشتند. همچنین این روش از حساسیت خوانش 88 درصدی در تشخیص سرطان در مرحله دوم یا بعدتر برخوردار بود که در روش‌های دیگر، این میزان 21 درصد است.

دانشمندان امیدوارند این روش جدید غربالگری و تشخیص زودهنگام بتواند جایگرین مطمئن‌تر و ارزانتری برای روش‌های موجود مانند کلونوسکوپی ارائه کند که بیشتر در جلوگیری از سرطان کاربرد دارد تا تشخیص آن و همچنین تهاجمی‌تر از رویکرد تراشه‌ای است.

جزئیات این تحقیق در مجله Cancer Medicine منتشر شده است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------