آزمایش جدید خون برای تسریع تولید داروی هوشمند سرطان



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,سرطان

محققان موسسه تحقیقات سرطان در لندن یک آزمایش جدید خون را توسعه داده‌اند که تغییرات در سطوح متابولیت‌های خون را شناسایی کرده و می‌تواند به تشخیص عملکرد یک داروی هوشمند جدید کمک کند.

محققان معتقدند که داروهای سرطان بر میزان متابولیت‌های حاضر در خون بیماران تاثیر می‌گذارد که می‌توانند به عنوان مقیاسی از موثر بودن آنها در درمان سلول‌های سرطانی مورد استفاده قرار بگیرند.متابولیت‌ها بخش‌های سازنده پروتئین‌ها و چربی‌ها هستند.محققان برای این تحقیق به بررسی 180 نشانگر خون پرداخته و دریافتند که دسته‌بندی متابولیت‌ها توانست ارزیابی دقیقی را از آسیب‌پذیری سلولهای سرطانی در 41 بیمار مبتلا به سرطان‌های پیشرفته که داروی Pictilisib مصرف می‌کردند، ارائه کند.

این داروی هوشمند برای هدف‌گیری مسیر مولکولی PI3K سلولهای تومور طراحی شده است. این مسیر، مسئول متابولیسم سلول بوده و معروف است که در طیف گسترده‌ای از سرطانها به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. محققان متوجه شدند که سرطان‌های با نقص PI3K از سطوح پایین‌تری از متابولیت خون برخوردارند.

این نخستین تحقیق است که نشان می‌دهد می‌توان از سطوح متابولیتی به عنوان یک نشانگر درمانی سرطان هم در تحقیقات موش‌ها و هم در کارآزمایی‌های بالینی استفاده کرد.

محققان در تحقیقات بر روی موش‌ها توانستند وجود 26 متابولیت را در جریان خون موش‌هایی که Pictilisib مصرف کرده بودند، افزایش دهند. این بدان معنی است که داروی مذکور، سرطان را در متابولیت‌های موش معکوس می‌کند.در کارآزمایی‌های بالینی نیز، 22 مورد از 26 متابولیت در واکنش به درمان Pictilisib افزایش یافتند. تغییر در سطح متابولیت پس از مصرف یک دوز از دارو مشاهده شده بود. همینطور به شکل بالعکس، در زمان توقف مصرف دارو این سطح کاهش یافت.

محققان همچنین اذعان کردند که سطوح متابولیت‌ها می‌تواند تحت تاثیر زمان مصرف و میزان غذای ارائه شده به بیماران باشد. با این حال، دانشمندان بر این باورند که یافته‌های آن‌ها همچنان شواهد چشمگیری دال بر موثر بودن متابولیت‌ها ارائه کرده است. به گزارش ایسنا به نقل از دیلی‌میل،این یافته‌ها در مجله Molecular Cancer Therapeutics منتشر شده است.

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------