از کار انداختن ویروس ها با دستکاری آر ان ای



خبارپزشکی,خبرهای پزشکی,ویروس

دانشمندان دریافته اند که روش CRISPR تنها به دی ان ای محدود نیست و می توان با اعمال این روش بر روی آر ان ای به سراغ جلوگیری از فعالیت ویروس ها بروند.

روش دستکاری ژنتیکی CRISPR نوید از درمان تمامی مشکلات مرتبط با وضعیت ژنتیکی را می دهد ولی یکی از محدودیت های آن این بوده است که تنها بر روی دی ان ای عمل می کند. به این ترتیب آر ان ای که وظایف بسیار مهمی مانند حمل اطلاعات مربوط به ترتیب پروتئینی را بر عهده دارد، خارج از دامنه عملکرد این پروژه بوده است.

اگر این طرح همان طور که پیش بینی شده است عمل کند، می توان انتظار داشت که محدوده گسترده ای از بیماری ها که پیش از این درمان آنها بسیار دشوار بود نیز در دامنه درمانی این پروژه قرار بگیرند.

با این وجود دانشمندان در حال تغییر دادن این شرایط هستند و کشف کرده اند که باکتری عادی دهانی Leptotrichia shahii می تواند به نحوی برنامه ریزی شود تا ساختار مورد نظر آر ان ای را در هم بشکند. به این ترتیب می توان ویروس هایی که حول محور آر ان ای فعالیت می کنند را در هم شکست و حتی با نابودی سلول به واسطه جلوگیری از امکان دسترسی آن به پروتئین های ضروری برای ادامه حیات، به سراغ درمان سرطان رفت.

البته این روش هنوز به شکل یک درمان قابل استفاده نیست و پیش از آن که بتوان از آن در بدن انسان استفاده کرد، دانشمندان باید رویکرد خود را تعیین و بازنویسی کنند و هنوز به صورت قطعی نمی توان گفت که این روش تغییر دادن آر ان ای می تواند در محیط عادی نیز عملیاتی باشد یا خیر. با تمامی این تفاسیر باید گفت که پتانسیل این پروژه بسیار بالا است و اگر این طرح همان طور که پیش بینی شده است عمل کند، می توان انتظار داشت که محدوده گسترده ای از بیماری ها که پیش از این درمان آنها بسیار دشوار بود نیز در دامنه درمانی این پروژه قرار بگیرند.

 

اخبار پزشکی - سیناپرس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------