اوتیسم یک بیماری صرفا مغزی نیست



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,اوتیسم

به تازگی گروهی از دانشمندان به سراغ بررسی یک نظریه ویژه رفته اند که بر اساس آن اوتیسم تنها به مغز انسان مرتبط نیست بلکه رابط های ارسال اطلاعات حسی بدن به مغز نیز در آن دخیل هستند.

سیناپرس - اوتیسم یکی از بیماری های شناخته شده در دنیای امروزی به حساب می آید ولی به نظر می رسد که این بیماری هنوز به اندازه کافی برای دانشمندان شناخته شده نیست زیرا بر اساس اطلاعات جدید پژوهشگران درباره این بیماری، برخلاف باور عمومی جامعه پزشکی می توان گفت که اوتیسم یک بیماری صرفا مغزی نیست.

محققان می گویند که تغییر در ساختار حسگرهای لامسه موجب می شود تا بدن موجود زنده با ازدیاد داده های دریافتی روبرو شده و رفتارهایی که موجب شکل گیری اوتیسم می شود را از خود بروز بدهد.

محققان در طی پژوهش های خود به این نکته اشاره کرده اند که بیماری اوتیسم نه تنها وجهه هایی در تغییر عملکرد مغز را از خود برجای می گذارد بلکه بخشی از آن به علت فعالیت نادرست عصب های جانبی بدن انسان که وظیفه ارسال اطلاعات حسی از اعضای بدن به مغز را به عهده دارند شکل می گیرد.

به این ترتیب می توان گفت که اوتیسم علاوه بر مغز، یک بیماری عصبی در تمام بدن محسوب می شود و سیستم عصبی در سراسر اعضای بدن می توانند مسئول به وجود آمدن اوتیسم باشند. این تحقیقات که توسط یک دانشمند برجسته از دانشکده پزشکی هاروارد به نام دیوید گینتی (David Ginty) انجام شده است، با آزمایش بر روی شبکه های عصبی موش ها در محیط آزمایشگاهی انجام پذیرفته است.

به این ترتیب دانشمندان با کمک بررسی ساختار بیماری در موش ها، به سراغ بررسی جهش های ژنتیکی مختلفی که به واسطه بیماری اوتیسم رخ می دهند رفته و دریافتند که این موارد بر روی دو ژن Mecp2 و Gabrb3 بیشترین اثر را می گذارند. شایان ذکر است که این دو ژن، نقشی برجسته را در عملکرد سیناپسی مغز دارند و به همین دلیل نیز در شکل گیری اوتیسم نقشی کلیدی را ایفا می کنند.

در گام بعدی دانشمندان به سراغ بررسی این امر رفتند که این ژن ها چگونه بر روی رفتارهای اجتماعی و ارتباطی تاثیر می گذارند (این رفتارها یکی از نشانه های اصلی اوتیسم هستند) و دریافتند که دستکاری این ژن ها می تواند بر روی میزان حضور موش ها در محیط های باز در محل زندگی آنها تاثیر گذار باشد.

موش هایی که از نظر ژنتیکی دستکاری شده بودند، میزان اضطراب بیشتری را از خود بروز می دادند و دانشمندان علت این امر را تغییر در ساختار لامسه این موجودات می دانستند. به این ترتیب محققان می گویند که تغییر در ساختار حسگرهای لامسه موجب می شود تا بدن موجود زنده با ازدیاد داده های دریافتی روبرو شده و رفتارهایی که موجب شکل گیری اوتیسم می شود را از خود بروز بدهد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------