مصرف آسپرین شانس زندگی مبتلایان به سرطان روده را افزایش می دهد



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,آسپرین

طبق یافته های یک مطالعه، بیماران مبتلا به سرطان روده که مقدار آسپرین با دوز پایین مصرف می کنند تا حدودی شانس بیشتری برای زنده ماندن ناشی از این بیماری دارند.

به گزارش مهر، محققان نروژی دریافتند در بین بالغ بر ۲۳ هزار بیمار مبتلا به سرطان روده، آن دسته از بیمارانی که آسپرین مصرف کرده بودند ۱۵ درصد کمتر در طول چند سال بعد به خاطر این بیماری جان خود را از دست داده بودند.

اما این یافته ها به تنهایی اثبات نمی کند که آسپرین موجب طولانی شدن عمر بیماران سرطانی می شود. دکتر جتیل تاسکن، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه اسلو نروژ، در این باره می گوید: «دلایل دیگری نیز وجود دارند که مصرف کنندگان آسپرین از شانس زنده ماندن بیشتری برخوردار هستند.»

به گفته وی، مجموعه اسناد و شواهد مهمی نشان می دهد که مصرف دوز پایین آسپرین می تواند در وهله اول به کاهش ریسک ابتلا به سرطان روده در افراد کمک کند.

در حقیقت، «کارگروه خدمات پیشگیرانه آمریکا» به افرادی که در دهه ۵۰ و ۶۰ زندگی شان هستند توصیه می کند برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان روده، مصرف دوز پایین آسپرین را فراموش نکنند.

به گفته تاسکن، هنوز تحقیقات برای حصول اطمینان از این نوع درمان ادامه دارد و بیماران باید منتظر نتایج این تحقیقات باشند. به گفته محققان، آسپرین دارای خطرات زیادی نظیر خونریزی معده یا مغز نیز هست.

این یافته ها مبتنی بر گزارشات بدست آمده از ۲۳ هزار فرد بزرگسال نروژی بود. تمامی آنها بین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ مبتلا به سرطان روده تشخیص داده شده بودند. برای بیش از یک چهارم از این بیماران، مصرف روزانه آسپرین با دوز پایین برای بیش از ۶ ماه بعد از تشخیص سرطان تجویز شده بود. و البته اکثر آنها قبل از تشخیص این بیماری، آسپرین مصرف می کردند.

منظور از دوز پایین آسپرین، مصرف ۷۵ میلیگرم یا ۱۶۰ میلیگرم در روز است. معمولا این میزان در نروژ برای کاهش ریسک بیماری قلبی و سکته تجویز می شود.

در مجموع طبق این مطالعه مشخص شد ۶۶ درصد مصرف کنندگان آسپرین همچنان بعد از سه سال از تشخیص سرطان شان زنده بودند. در حالیکه ۵۵ درصد از بیمارانی که آسپرین مصرف نکرده بودند، زنده مانده بودند.

به گفته محققان، آسپرین از عملکرد پلاکت های خونی جلوگیری می کند. پلاکت های خونی فعال می توانند موجب ترغیب به رشد و گسترش تومورهای سرطانی شوند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------