شناخت بیماری‌های قلبی و عصبی با نبض‌شناسی



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,بیماری‌های قلبی

رئیس هیأت مدیره جامعه احیاگران طب ایرانی گفت: از راه نبض‌شناسی و گرفتن ضربان دهلیزها، بطن‌ها و دریچه آئورت می‌توان از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عصبی اطلاعاتی به دست آورد و در زمان مناسب، نسبت به درمان اقدام کرد.

سیناپرس- دکتر محمد دریایی در گفتگو با سیناپرس افزود: غلظت خون و عناصری که در خون یافت می‌شود، می‌تواند به یافتن نوع بیماری فرد و شروع درمان، کمک کند، چراکه ابتلا به بیماری غلظت خون، تعداد و ریتم نبض بدن انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: شرایط جسمی و روحی انسان و حتی مواد غذایی که مصرف می‌کند، موجب ایجاد ضربان قلب در فرد می‌شود و به دنبال این ضربان، حرکاتی در رگ‌ها ایجاد می‌شود که ما از آن به‌عنوان نبض یاد می‌کنیم.

دریایی خاطرنشان کرد: نبض‌شناسی از اصول اولیه طب ایرانی محسوب می‌شود که اولین بار به‌تفصیل در کتاب «ذخیره خوارزمشاهی» نوشته سید اسماعیل جرجانی آورده شده است. جرجانی در این کتاب به حدود 69 نوع نبض اشاره می‌کند که هرکدام در شرایط خاص و پیام‌آور مسئله‌ای ویژه در بدن انسان است.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: کتاب «ذخیره خوارزمشاهی» در نبض‌شناسی اساس کار بسیاری از متخصصان طب ایرانی محسوب می‌شود که پس از نبض‌شناسی، می‌توانند با شناسایی طبع و مزاج بیمار، نسبت به درمان او اقدام کنند.

در بسیاری از عطاری‌ها، نمکی به نام «نمک دریا» به فروش می‌رسد و متأسفانه مردم هم از روی ناآگاهی آن را مصرف می‌کنند، غافل از اینکه بسیاری از این نمک‌ها تصفیه نشده و دارای مواد آلاینده بسیاری است که خود باعث افزایش نبض شده و حتی در زنان باردار، خطر سقط‌جنین را به همراه خواهد داشت.

دریایی با بیان این‌که تعداد طبیعی نبض‌های هر فرد حدود 70 نبض در دقیقه است، توضیح داد: ممکن است بیمار، نبض بسیار کندی داشته باشد. در این حالت می‌توان به این مسئله پی برد که غلظت خون او بالاست، چراکه خون در رگ‌های او به‌کندی حرکت کرده و باعث شده است فشار زیادی به قلب وارد شود که همین امر نبض را کند کرده است.

وی ادامه داد: برعکس این مسئله نیز مصداق دارد. برای مثال ممکن است در فردی که داروی تجویزشده توسط پزشک خود را نیمه‌کاره رها کرده، خون جاری‌شده در رگ‌ها رقیق شود و ضربان قلب افزایش پیدا کند. درنتیجه این تغییرات، نبض او تندتر می‌زند.

رئیس هیأت مدیره جامعه احیاگران طب ایرانی یادآور شد: بسیاری از پرخوابی‌ها یا بی‌خوابی‌هایی که افراد گرفتار آن می‌شوند، با دانستن علم نبض‌شناسی می‌تواند به‌سادگی کنترل شود.

دریایی تصریح کرد: اگر غذاهای سالم‌تری مصرف شود و تعادل و تنوع غذایی با رعایت اصل سلامت‌محوری، همراه باشد، انسان‌ها می‌توانند زندگی باکیفیت‌تری را تجربه کنند. امروزه در بسیاری از عطاری‌ها، نمکی به نام «نمک دریا» به فروش می‌رسد و متأسفانه مردم هم از روی ناآگاهی آن را مصرف می‌کنند، غافل از اینکه بسیاری از این نمک‌ها تصفیه نشده و دارای مواد آلاینده بسیاری است که خود باعث افزایش نبض شده و حتی در زنان باردار، خطر سقط‌جنین را به همراه خواهد داشت.

وی توصیه کرد: نمک سالمی که دارای عناصر مفیدی مانند سدیم و پتاسیم باشد، نه‌تنها به بدن آسیبی نمی‌رساند بلکه مصرف روزانه آن، برای بدن مفید است و به تنظیم نبض بدن نیز کمک می‌کند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------