توجه به شرایط نگهداری انسولین در فصل گرما



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,انسولین

مسئول اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو گفت: انسولین یکی از داروهای بسیار مهم و پرمصرف در کشور است که شرایط نگهداری در اثربخشی آن حائز اهمیت است.

به گزارش مهر، دکتر علی واشقانی فراهانی گفت: با توجه به اینکه به فصول گرم سال رسیده ایم توجه به شرایط نگهداری داروها اهمیت ویژه ای خواهد داشت.

وی افزود: انسولین یکی از داروهای بسیار مهم و پرمصرف در کشور ما بشمار می رود که شرایط نگهداری در اثربخشی آن حایز اهمیت است. به همین دلیل لازم است استفاده کنندگان این فراورده دارویی به این موضوع توجه لازم را داشته باشند.

واشقانی اظهار داشت: به عنوان یک قاعده کلی باید اطلاعات هر دارو را به صورت اختصاصی از روی برگه راهنمای دارو و اقلام بسته بندی آن  کسب کرد. بنابراین توصیه می شود که قبل از مصرف هر دارو برگه راهنمای آن به دقت مطالعه شود. این قاعده در مورد انسولین نیز وجود دارد و لازم است اطلاعات نحوه نگهداری و روش صحیح مصرف از برگه راهنما کسب گردد.

مسئول اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: انسولین ها که جزء داروهای بیولوژیک طبقه بندی می شوند، نسبت به شرایط نگهداری حساس هستند و عدم رعایت شرایط مناسب می تواند اثر بخشی و کارایی آنها را تحت تاثیر قرار دهند. گرم شدن بیش از حد مجاز و یخ زدگی می تواند اثر نامطلوبی بر ساختار دارو وارد کرده و موجب بی اثر شدن آن و گاهی اثرات ناخواسته دارویی گردد. تمامی انسولین هایی که در بازار دارویی کشور وجود دارند باید در دمای ۲۸ درجه سانتیگراد که شرایط نگهداری در یخچال محسوب می شود، نگهداری شوند.

واشقانی اظهار داشت: البته با توجه به اینکه نگهداری داروها در یخچال چه به لحاظ حمل و نقل توسط مصرف کنندگان و چه به لحاظ تزریق، مشکلاتی را فراهم می کند، برخی شرکت های تولید کنندگان انسولین، محصولاتی را تولید کرده اند که به صورت محدود که معمولا یک ماه است، قابلیت نگهداری در دمای اتاق که دمای کمتر از ۲۵ درجه سانتیگراد در نظر گرفته می شود، را دارند. در این صورت نکته بسیار مهم این است که تاریخ انقضاء دارو از زمان خروج از یخچال یک ماه خواهد بود. بنابراین لازم است زمان دقیق خروج از یخچال ثبت و نگهداری شده و دارو بعد از زمان مجاز مورد استفاده قرار نگیرد.

وی در پایان گفت: نکته مهم دیگر حساست انسولین به نور است به همین دلیل این دارو حتما باید دور از نور نگهداری شود. برای این کار می توان دارو را در جعبه آن نگهداری کرد و یا با استفاده از درپوش مخصوص در نوع قلمی، دارو را از نور محافظت نمود. در زمان نگهداری در یخچال نیز باید توجه کرد که دارو از یخ زدگی محافظت گردد زیرا ساختار پروتئینی آن ممکن است در اثر یخ زدن تخریب و یا تحت تاثیر قرار گیرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------