استفاده از نور برای حمله به سلول های سرطانی



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,سرطان

دانشمندان به تازگی توانسته اند تا روشی جدید را ابداع کنند که به کمک آن می توان با استفاده از تزریق ماده شیمیایی خاصی به بدن و سپس تابانده شدن نور بر روی نقطه مورد نظر، سلول های سرطانی را به صورت مستقیم از بین برد.

سیناپرس- محققان در نتیجه فرایند تحقیقات ضد سرطان خود به دنبال راه حل هایی هستند که در عین کارایی بسیار بالا، عوارض جانبی روش هایی مانند شیمی درمانی را نیز نداشته باشند. در همین راستا نیز به تازگی دانشمندان بر اساس یک مفهوم تجربی، اپتوژنیک برای کاهش یا از بین بردن سلول های سرطانی از نور استفاده می کند. چندی پیش محققان دانشگاه سن آنتونیو (San Antonio) موفق به اختراع روش جدیدی شدند که با استفاده از این روش تومورهایی که دسترسی به آنها سخت بوده و یا غیرقابل جراحی محسوب می شوند، می توانند مورد هدف قرار گیرند. به این ترتیب باید گفت که این روش می تواند به بیماران در معرض بسیار بالا، کمک ویژه ای کنند

روش یاد شده بر خلاف روش شیمی درمانی که تمام سلول های بدن را مورد هدف قرار می دهد، درمان را به منطقه ای خاص محدود می کند. البته از آنجایی که روش اعمال آن تنها به صورت تزریقی است غیر تهاجمی بودن آن به حداقل رسیده و همین امر نیز روش یاد شده را برای بخش هایی نظیر مغز و سلول های بنیادی مناسب می سازد..

بر اساس اطلاعات ارائه شده از محققان یاد شده، این روش جدید شامل تزریق ماده ای شیمیایی به نام نیتروبنزالدهاید (nitrobenzaldehyde) به درون تومور و پخش آن ماده در منطقه یاد شده است. سپس باریکه ای از نور فرابنفش به منطقه شیمیایی شده تومور تابانده می شود که همین امر نیز موجب می شود تا منطقه یاد شده تا حدی اسیدی شود که این امر منجر به خودتخریبی سلول های سرطانی شود. محققان در هنگام آزمایش این روش بر روی موش ها تخمین زدند که در زمانی حدود 2 ساعت، 95 درصد از سلول های سرطانی منطقه یاد شده از بین رفتند.

روش یاد شده بر خلاف روش شیمی درمانی که تمام سلول های بدن را مورد هدف قرار می دهد، درمان را به منطقه ای خاص محدود می کند. البته از آنجایی که روش اعمال آن تنها به صورت تزریقی است غیر تهاجمی بودن آن به حداقل رسیده و همین امر نیز روش یاد شده را برای بخش هایی نظیر مغز و سلول های بنیادی مناسب می سازد. با این حال این روش هنوز در مراحل اولیه قرار دارد اما محققان به فناوری جدید اپتوژنیک بسیار امیدوار هستند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------