ژن افزایش دهنده خطر ابتلا به سرطان پروستات کشف شد



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,سرطان پروستات

دانشمندان ژنی را کشف کرده اند که خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد؛ محققان این کشف را پیشرفتی در زمینه درک و تشخیص این بیماری توصیف می کنند.

به گزارش ایرنا از نشریه ایندیپندنت، این تحقیق که توسط 'موسسه تحقیقات سرطان' انگلیس انجام شد، نشان می دهد که یک سوم تمام مبتلایان به سرطان پیشرفته پروستات به طور مادرزادی دارای نقص در سیستم ترمیم دی.ان.ای هستند.


به گفته پژوهشگران، این موضوع نشان می دهد که آزمایش ژنتیک می تواند به تشخیص سرطان پروستات در مردان کمک کند و به طور بالقوه به مداخله زودهنگام و درمان بهتر منجر شود.


یوهان دوبونو استاد طب آزمایش سرطان در موسسه تحقیقاتی سرطان گفت: این مطالعه نشان داده است که بخش قابل توجهی از مردان مبتلا به سرطان پیشرفته پروستات با جهش هایی در سیستم ترمیم دی.ان.ای متولد شده اند که می تواند تبعات مهمی برای بیماران داشته باشد.


وی خاطرنشان کرد که با آزمایش ژنتیک برای تشخیص این جهش ها می توان مبتلایان به سرطان پیشرفته پروستات را شناسایی کرد تا هدف درمان دقیق تر و سریع تر قرار گیرند.


این محقق افزود: می توان برای این قیبل مردان داروهایی مانند بازدارنده های PARP تجویز کرد. این داروها در بیماران حامل برخی جهش ها در سیستم ترمیم دی.ان.ای موثر هستند و فعالیت ضد توموری آنها در آزمایش های بالینی در حال انجام نیز مشخص شده است.


این مطالعه با استفاده از نمونه 692 مبتلا به سرطان پروستات پیش رونده انجام شد و محور توجه آن روی 20 ژن که مشخص شده است در ترمیم سیستم دی.ان.ای نقش دارند، متمرکز بود.


این مطالعه نشان داد که 12 درصد از این مردان دستکم دارای یک جهش 'ژرم لاین' در یک ژن دخیل در سیستم ترمیم دی.ان.ای بودند که نشان دهنده نقصی است که یا ارثی بوده و یا قبل از تولد به وجود آمده است.


گمان می رود که این موضوع می تواند بر تشخیص احتمال ابتلا به سرطان در اعضای خانواده نیز تاثیر داشته باشد.


همچنین بر اساس نتایج این مطالعه، BRCA2 شایع ترین ژن یافت شده ای بود که در پنج درصد مردان جهش پیدا کرده بود. از این رو، مطالعه جدید آزمایش بستگان را برای کشف جهش های BRCA2 مد نظر قرار می دهد.


این نشانگرها می توانند با کم کردن شدت وخامت سرطان، میزان زنده ماندن بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان را افزایش دهند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------