ارتباط وزن پایین نوزاد و پوکی استخوان در بزرگسالی



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,نوزاد

تحقیقات نشان می دهد وزن بسیار پایین نوزادان زودتر از موعد متولدشده احتمال ریسک پوکی استخوان و شکستگی در سنین بالاتر را در این گروه از نوزادان افزایش می دهد.

به گزارش مهر، در طول هفته های آخر بارداری، بدن مادر، کلسیم را به جنین انتقال می دهد تا روند رشد استخوان های نوزاد تقویت شود. و زمانیکه نوزاد زودتر از موعد بدنیا می آید، روند این انتقال مختل شده و منجر می شود کودک در سنین بالاتر دارای استخوان های ضعیف و شکننده ای باشد.

محققان در این مطالعه برای رفع این اختلال، ۳۴ نوزاد زودمتولدشده با وزن پایین (میانگین وزن به هنگام تولد ۱۲۷ ± ۵۵g و میانگین سن ۲۸.۶ ± ۱.۱ هفته) را به طور تصادفی در قالب یکی از سه گروه مطالعه تقسیم کردند: گروه نوزادان با دو بار تمرین ورزشی در روز؛ گروه نوزادان با یکبار در روز ورزش؛ و گروه بدون انجام ورزش.

تمارین ورزشی از حدود ۸ روز اول تولد آغاز شد و به مدت ۴ هفته ادامه داشت. سلامت استخوان ها در ابتدای مطالعه و بعد از ۲ و ۴ هفته با استفاده از روش SOS (سرعت صوت) در استخوان درشت نی اندازه گیری شد.

در ابتدا میانگین تراکم استخوان در تمامی نوزادان قابل مقایسه بود و در طول مطالعه، علیرغم رشد کلی و اضافه وزن قابل توجه نوزادان، در تمامی گروه ها کاهش یافت.

با این حال ۱۳ نوزادی که دو بار در روز برنامه ورزش دریافت کرده بودند، در مقایسه با گروهی که یک بار در روز (۱۲ نوزاد) و گروهی که هیچ برنامه ای دریافت نکرده بودند (۱۱ نوزاد) سرعت کاهش تراکم استخوان بسیار کمتر بود.

به گفته محققان، این یافته ها نشان می دهد که تمارین ورزشی دو بار در هفته برای نوزاد ایمن بوده و تاثیر بیشتری بر قدرت و استحکام استخوان ها خواهد داشت.

محققان همچنان دریافتند افراد بزرگسالی که زودتر از موعد بدنیا آمده اند در مقایسه با افرادی که بعد از تکمیل دوره بارداری بدنیا آمده اند، تراکم استخوانی بسیار پایینی دارند.

همچنین افرادی که با وزن پایین بدنیا آمده اند در مقایسه با افراد متولدشده با وزن نرمال، تراکم استخوانی پایین تری دارند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------