تشخیص سریع زیکا با یک دلار‍!



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,زیکا

یک ابزار تشخیصی جدید می‌تواند به شناسایی آسان‌تر و ارزان‌تر عفونت "زیکا" در بیماران ساکن مناطق دورافتاده آمریکای مرکزی و لاتین کمک کند.

به گزارش ایسنا به نقل از ورج، این فناوری جدید توسط محققان چندین دانشگاه از جمله موسسه فناوری ماساچوست، هاروارد، تورنتو و کرنل ساخته شده و قرار است در شصت و هشتمین نشست سالانه و نمایشگاه آزمایشگاه بالینی در فیلادلفیا ارائه شود.

اگرچه در حال حاضر ابزار تشخیصی زیادی برای شناسایی ویروس زیکا وجود دارد، اما ابزار جدید به دلیل پرتابل و ارزان بودن آن برجسته شده است.

این فناوری که جزئیات آن در مجله Cell منتشر شده، به متخصصان اجازه می‌دهد تا نمونه بزاق، ادرار یا خون را آزمایش کنند. این دستگاه سپس می‌تواند نمونه‌ها را برای تشخیص وجود ژنوم زیکا و مبتلا بودن فرد تحلیل کند. در صورت تشخیص ویروس، کاغذ حاوی حسگرهای بیومولکولی مصنوعی تغییر رنگ خواهد داد.

این ابزار جدید به ارائه یک شیوه تشخیص بسیار دقیق می‌پردازد که معمولا در آزمایشگاههای تخصصی شهرهای بزرگ در درسترس قرار دارند. اکنون این تخصص به مناطق روستایی و دورافتاده نیز منتقل شده است. دقت این دستگاه از ابزارهای تشخیصی که خون بیمار را به دنبال آنتی‌بادی‌های ضد زیکا بررسی می‌کنند بیشتر است چرا که آن‌ها در صورت ابتلای پیشین فرد به تب دانگ، نتایج اشتباه را نشان می‌دهند.

نتایج این آزمایش که تنها یک دلار هزینه دارد، طی دو تا سه ساعت آماده می‌شود. از آنجایی که تست تشخیص مبتنی بر کاغذ این ابزار قابل خشک کردن است، می‌توان آن را بدون مشکل ذخیره و منتقل کرد. همچنین می‌توان از این فناوری برای تشخیص همه سویه‌های جهانی ویروس زیکا و متمایز کردن انواع موجود در آفریقا، آسیا و آمریکا استفاده کرد.

محققان اکنون در حال افزایش بودجه برای آغاز یک کارآزمایی میدانی در اکوادور، کلمبیا و برزیل هستند. از فناوری مشابه این ابزار می‌توان در آینده برای تشخیص ژنوم سایر پاتوژن‌ها مانند ابولا و حتی شناسایی مقاومت آنتی‌بیوتیکی یا اچ‌.آی‌.وی استفاده کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------