خطر چاقی در کمین بچه‌های ایرانی



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

کودکان نسل جدید به علت تغییر در شیوه زندگی ، سرگرمی و بازی ها روز به روز به سوی چاقی پیش می روند تا جایی که یک سوم کودکان کشور از چاقی رنج می برند.

ما ایرانیها براساس باورهای قدیمی خود عاشق کودکان تپل و با نمک هستیم و همیشه سعی می کنیم تا به هر نحوی کودکانمان را به پرخوری تشویق کنیم چرا که تصور می کنیم هرچه بیشتر بخورند در آینده می توانند یک جوان رعنا شوند و موجب افتخار آنها گردند. بنابراین گاهی شاهد این هستیم که والدین برای تشویق کودکان خود خوراکی های متنوع را به عنوان جایزه برای آنها در نظر می گیرند که عمدتا هم نتیجه بخش خواهد بود و رفته رفته تمایل آنها به خوردن زیاد و زیادتر می شود.

اما متخصصان تغذیه معتقدند که پر خوری کودکان نه تنها باعث افزایش رشد قد در آنها نمی شود بلکه موجب ترشح هورمونی می گردد که رشد قدی کودک را مختل می کند و موجب اختلال در نسبت قد به وزن در کودک می شود و اینجاست که بلندی قد کودک فقط در حد یک رویا برای والدین باقی می ماند.

پیام فرح بخش پزشک و متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص تعریف چاقی در کودکان می گوید: تعریف چاقی در کودکان با بزرگسالان متفاوت است بنابراین باید سنجشی از منحنی های رشد داشته باشیم یعنی نسبت قد به سن و وزن به سن را به دست آوریم و ببینیم در محدوده نرمال یا چاقی قرار می گیرد. اگر نسبت به دست آمده بین 5 تا 8 درصد باشد، کودک در وضعیت نرمال قرار دارد و اگر در محدوده 85تا 95 درصد باشد کودک اضافه وزن دارد و در نهایت اگر بیش از 95 درصد باشد ، کودک به چاقی مفرط دچار شده است.

این بار نیز پای تبلت و بازی های رایانه ای در میان است
این متخصص تغذیه در خصوص اهمیت بررسی وزن کودک از زمان تولد عنوان کرد: محاسبه نسبت های وزن به سن و قد به سن از زمان تولد برای کودک حائز اهمیت است . در کارت واکسیناسیون  که در زمان تولد به والدین داده می شود اطلاعاتی همچون اندازه دور سر نوزاد و سایر اطلاعات به ثبت می رسد که رنگ این کارت ها با توجه به جنسییت نوزاد متفاوت است ، برای دختران به رنگ صورتی و برای پسران آبی رنگ است.

وی در خصوص دلایل اضافه وزن در کودکان بیان کرد: دلایل اضافه وزن در کودکان مشابه بزرگسالان است. اگر از بیماری های متابولیسمی صرف نظر کنیم، می تواند به علت دریافت بالای کالری یا کاهش فعالیت های بدنی و به عبارتی نبود تعادل بین ورودی و خروجی بدن می باشد.همچنین بازی های کامپیوتری و تبلت ها باعث کاهش تحرک کودکان و تمایل آنها به بازی های پر تحرک گذشته شده است تا جایی که 3/1 کودکان دچار اضافه وزن هستند و اگر به همین ترتیب ادامه یابد تا 10 سال آینده بیش از نیمی از کودکان اضافه وزن خواهند داشت.

والدین چاق؛ کودکان چاق
این صاحب نظر در خصوص زمانی که به ورزش در مدارس اختصاص داده می شود ، تصریح کرد: زمان 2 ساعته برای ورزش کودکان در مدارس ، زمان کوتاهی است .باید حداقل 3 تا 5 مرتبه فعالیت فیزیکی در مدارس برای کودکان در نظر گرفته شود.

وی افزود: الگوگیری کودکان از والدین موضوع مهمی است یعنی اگر والدین تغذیه سالم را بشناسند تا 3/2 سلامتی خود و فرزند خود را تضمین می کنند.اگر ما عادت کنیم که در روز میوه بخوریم و در کنار ناهار و شام از سالاد و سبزیجات استفاده کنیم ، این عادت در کودکان ما نیز نهادینه می شود وبه نسل های آینده انتقال می یابد.

هر چیزی طبیعی اش بهتره!
فرح بخش در خصوص جایگزین هایی برای غذا های ناسالم که موجب چاقی نیز می شود، بیان کرد:  استفاده  از مغزها مثل پسته ، لقمه نانو پنیرو گردو ، لواشک های خانگی، میوه های خشک و خوراکی های این چنینی می تواند جایگزین مناسبی برای تنقلات باشد. همچنین ذرت بو داده  از خانواده غلات و از پایه های غذایی محسوب می شود فقط از نوع پنیری آن به علت نمک بالا که موجب افزایش فشار خون ونوع کره ای آن که موجب افزایش وزن می گردد، استفاده نشود بلکه بهتر است در منزل با نمک کم تهیه شود.

بیماری خاموش که با چاق ها همراه است
این صاحب نظر در خصوص مسائلی که چاقی در کودکان ایجاد می کند ، می گوید: یکی از مشکلات جدی چاقی در کودکان ، افسرگی و منزوی شدن آنها است. از دیگر مشکلات پیش روی کودکان چاق بیمای های قلبی و عروقی، دیابت ، اختلال در رشد، آسیب به غضروف و مفاصل در اثر اضافه وزن است.کبد چرب از عوارض کوتاه مدت وزودرس چاقی است به طوری که 70 درصد افراد چاق دارای کبد چرب هستند  که به 3 دسته تقسیم می شود و نوع سوم آن قویتر می باشد. مهمترین راه برای جلوگیری از چربی کبد کاهش وزن است. کبد چرب یک بیماری خاموش است  وتنها با سونوگرافی و آزمایش مشخص می شود . استفاده از آنتی اکسیدان هایی مثل ماهی و ویتامینA ، D وc می تواند به کنترل آن کمک کند.

لاغرهای قد بلند؛ چاق های قد کوتاه
این متخصص تغذیه در خصوص اینکه از چه زمانی می توان برای کودکان رژیم غذایی تجویز کرد، گفت: برای کودکان چاق زیر 2 سال نمی توان رژیم داد اما برای کودکان بالای 2 سال می توان رژیم غذایی با هدف درست خوردن به کودک تجویز کرد.برای کودکان زیر 6 سال باید رژیم غذایی با شیب بسیار ملایم داده شود و تا زمانی که نسبت وزن به قد تصطیح شود ادامه یابد .برای کودکان بالای 7 سال باید رژیم غذایی به گونه ای باشد که در هفته نیم کیلو کاهش وزن را تجربه کنند.

وی در ادامه گفت: بر خلاف تصور برخی والدین رژیم برای کودکان نه تنها باعث اختلال در رشد آنها نمی شود بلکه باعث حذف هورمونی می شود که موجب توقف رشد کودک شده است.چرا که براساس بررسی های انجام شده افرا د لاغر اغلب قد بلند و افراد چاق معمولا کوتاه قد هستند.

طناب زدن ممنوع!
فرح بخش در خصوص اهمیت تغذیه کودکان در مدارس و مهد کودک ها عنوان کرد: مهد کودک ها و مدارس باید مشاور تغذیه ای داشته باشند و وعده های اصلی و میان وعده ها و حجم آن مشخص باشد. مثلا کودک باید به ازای هر سال زندگی خود یک قاشق برنج بخورد یعنی یک کودک 7 ساله باید 7 قاشق برنج بخورد.

وی تاکید کرد : ورزش های پرشی مثل طناب زدن برای کودکان چاق توصیه نمی شود چون می تواند به مفاصل آنها آسیب برساند بنابراین ورزش های هوازی مثل شنا ، پیاده روی و رفتن به پارک را به آنها پیشنهاد می کنیم.

 

اخبارپزشکی - باشگاه خبرنگاران

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------