عامل مرگ ۱۰ درصد مردم جهان را بشناسید



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد سیگار کشیدن عامل 10 درصد مرگ‌ومیرها در سراسر جهان است و نیمی از این آمار به امریکا، روسیه، چین و هند اختصاص دارد.

به گزارش پرس‌تی‌،این تحقیق که بر اساس اطلاعات مربوط به استعمال دخانیات در 195 کشور و منطقه از سال 1990 تا 2015 میلادی صورت گرفت نشان داد در سال 2015 میلادی جمعیت سیگاری‌ها در جهان تقریباً یک میلیارد نفر بود یعنی از هر 4 مرد یک نفر و از هر 20 زن نیز یک نفر سیگاری بودند.

 

دانشمندان همچنین دریافتند به‌رغم آگاهی از مضرات سیگار برای سلامتی، سرطان‌زا بودن آن و کمپین‌های جهانی مقابله با سیگار، تعداد سیگاری‌ها حیرت‌آور است.

 

این تحقیق نشان داد شیوع مصرف سیگار در 13 کشور ازجمله امریکا، استرالیا، برزیل در سال‌های 1995 تا 2005 و 2005 تا 2015 میلادی کاهش چشمگیری داشت و 18 کشور نیز در این بازه‌های زمانی با کاهش تعداد افرادی که هر روز سیگار می‌کشیدند، مواجه شدند.

 

طبق اعلام «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری»، در امریکا از هر 100 فرد بزرگ‌سال بالای 18 سال، 15 نفر سیگاری هستند.

 

در سال 2015 میلادی، 11.5 درصد از مرگ‌ومیرها در سراسر جهان به دخانیات نسبت داده شد و 52.2 درصد از این افراد در امریکا، روسیه، چین و هند جان باختند.

 

رشد جمعیت یکی از عوامل افزایش تعداد سیگاری‌ها از 870.4 میلیون نفر در سال 1990 میلادی به 933.1 میلیون نفر در سال 2015 است.

 

دکتر امانوئلا گاکیدو، مؤلف این تحقیق، می‌گوید: «به‌رغم وجود بیش از نیم‌قرن مدارک و شواهد آشکار دربارۀ تأثیرات زیان‌بار تنباکو بر سلامتی امروزه از هر 4 مرد یکی هر روز سیگار می‌کشد. سیگار کشیدن همچنان دومین عامل خطر برای مرگ زودهنگام و ازکارافتادگی به شمار می‌رود و ما برای کاهش بیشتر تأثیر آن باید کنترل تنباکو را تشدید کنیم تا شیوع سیگار کشیدن و پیامدهای منتسب به آن را بیش‌ازپیش کاهش دهیم.»

 

نتایج این تحقیق در هفته‌نامۀ لنست منتشر شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------