حدود ٤٠ درصد سرطان ها قابل پیشگیری هستند/ چای داغ نخورید



  اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,سرطان

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود ٤٠ درصد سرطان ها قابل پیشگیری است و حدود ٥٠ درصد سرطان ها در صورت تشخیص به موقع قابل درمان هستند. 

به گزارش  ایرنا، دکتر رضا ملک زاده روز چهارشنبه در نشست خبری هفدهمین کنگره گوارش و کبد افزود: یکی از مهمترین علل سرطان، چاقی و کم تحرکی است این در حالی است که حدود ٧٠ درصد ایرانیان اضافه وزن دارند و ٢٥ درصد آنها چاق هستند.

 

وی اظهار کرد: در واقع شاخص توده بدنی ایرانیان ٣٠ است که عدد بالایی است، این در زنان ایرانی بالاتر است .

 

رییس هفدهمین کنگره گوارش و کبد افزود: یکی از دلایل اپیدمی چاقی در ایران مصرف کالری زیاد است، فائو در سال ١٩٧٠ سرانه مصرف کالری ایرانیان را دو هزار اعلام کرد اما در سال گذشته این عدد به سه هزار و ١٠ کالری رسیده است، یعنی هزار کالری مصرف سرانه افزایش یافته است.

 

وی ادامه داد: بررسی ها نشان داد ٩٠ درصد ایرانیان تحرک بدنی کافی ندارند و علت ٣٠ درصد سرطان ها نیز چاقی است، علت بروز سرطان سینه و رحم در زنان ، مری در مردان و روده بزرگ به طور مشترک چاقی است.

 

ملک زاده تاکید کرد: سرطان روده بزرگ و سینه به خوبی قابل پیشگیری است و در صورت داشتن برنامه مناسب قابل درمان هستند و بر این اساس برنامه ملی برای پیشگیری از سرطان در کشور در حال تهیه است .

 

وی اظهار کرد: بسیاری از افراد چاق از عوارض آن آگاه نیستند بر این اساس اطلاع رسانی نقش مهمی در پیشگیری از سرطان ها دارد.

 

وی درباره غذاهایی که مصرف انها بیشتر موجب سرطان می شود گفت: حجم و سرانه کالری بالا، مصرف گوشت قرمز به ویژه به شکل کباب یا سوخته، مصرف مایعات داغ که در ایران چای مصرف بالایی دارد ، عوامل بروز سرطان گوارش است.

 

ملک زاده افزود: چای داغ یا به اصطلاح دهن سوز موجب بروز سرطان های معده و مری می شود و سازمان بهداشت جهانی چای داغ را به عنوان یک عامل سرطانزا شناخته است.

 

وی ادامه داد: مساله دیگر مصرف سیگار و قلیان است، قلیان در بسیاری از مناطق به ویژه جنوب کشور به ویژه در میان زنان بسیار زیاد است که موجب بروز سرطان ریه می شود. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------