تشخیص بیماری از درون بدن با نانو ربات جلبکی



  اخبار پزشکی,خبرهای  پزشکی ,جلبک

محققان دانشگاه منچستر با استفاده از جلبک موفق به ساخت نانو ربات‌های زیستی شده‌اند که می‌تواند با حرکت در بدن بدون هیچ عوارضی بیماری‌ها را تشخیص دهد. 

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، نانو ربات‌ها سبب ایجاد یک انقلاب همه‌جانبه در پزشکی شده‌اند و این امکان را به پزشکان می‌دهند که بدون انجام جراحی‌های متعدد و یا استفاده از روش‌های درمانی مخرب بتوانند به بیماران کمک کنند.

 

اما این دستاورد جدید تا به حال با دو چالش مهم روبرو بوده است، یکی رساندن این نانو ربات‌ها به محل مورد نظر در بدن و همچنین خارج کردن آنها پس از آنکه وظیفه خود را انجام می‌دهند.

 

محققان دانشگاه منچستر راهکاری برای این چالش‌ها یافته‌اند و تصمیم گرفته‌اند ربات‌ها را از جنس مواد طبیعی بسازند. در این پروژه محققان از جلبک "اسپرالینا"(Spirulina) که در فروشگاه‌های مواد غذایی پیدا می‌شود استفاده کرده‌اند.

 

این ترکیب طبیعی که هیچ عارضه‌ای ندارد به راحتی قابل پیگیری و کنترل است.

 

این نانو ربات‌های طراحی شده دارای یک آهن اکسید خارجی هستند که به پزشکان این اجازه را می‌دهد تا با استفاده از تصویربرداری "ام.آر.آی"(MRI) آنها را از خارج بدن کنترل کنند.

 

این نانو ربات‌ها به نوعی دارای فلورسنت داخلی هستند و به صورت نقاط نورانی در تصویربرداری دیده می‌شوند و به علاوه زمان کمتری برای رسیدن به نقطه هدف در بدن نیاز دارند.

 

این نانو ربات‌ها بسیار انعطاف‌پذیر هستند و می‌توانند برای دارورسانی نیز مورد استفاده قرار بگیرند و هدف اصلی آنها تشخیص بیماری و معاینه بخش‌هایی است که دسترسی به آنها مشکل است.

 

این تحقیقات در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و محققان باید عملکرد آنها را در آزمایش‌های متعدد مورد بررسی قرار دهند اما تا همین مرحله نیز ثابت شده است که می‌توان با استفاده از آنها بسیاری از چالش‌های پیش روی نانوربات‌های تشخیصی و دارورسان را حل کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------