اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

هزینه های نظام سلامت 20 درصد کاهش می یابد



  اخبارپزشکی ,خبرهای  پزشکی,وزیر بهداشت

وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی از اجرای برنامه های جدید این وزارتخانه برای کاهش 20 درصدی هزینه ها و صرفه جویی منابع مانند اجرای راهنماهای بالینی و الکترونیکی شدن خدمات سلامت خبر داد. 

سید حسن هاشمی در این گفت و گوی اختصاصی با ایرنا گفت: با اجرای برنامه های جدید وزارت بهداشت برای مدیریت منابع، می توانیم حداقل 20 درصد هزینه های نظام سلامت را در کشور کاهش دهیم.

 

به گفته وی، صرفه جویی منابع در بیمه ها جزئی از این طرح است و قرار نیست توپ در زمین بیمه ها باشد. وزارت بهداشت نیز با اصلاح ساختار مدیریتی و به خصوص افزایش اختیارات بیمارستان های دولتی هزینه ها را مدیریت می کند.

 

  مشروح گفت و گوی اختصاصی خبرنگار ایرنا را با وزیر بهداشت می خوانیم:

 

 برای صرفه جویی در منابع حوزه سلامت در دولت دوازدهم چه برنامه ای دارید؟

هاشمی: سوال خیلی مهمی است؛ حدود دو ماه است که سازمان بیمه سلامت ایران که بخشی از بیمه های پایه کشور است به وزارت بهداشت آمده است. حسن آن این است که وقتی دخل و خرج یکجا مدیریت شود، حتما کسی که خرج ایجاد می کند، حواسش به درآمد هم هست و متناسب با منابعی که دارد، هزینه ایجاد می کند.

 

این حرفی است که ما از اول که در این مسئولیت (وزارت بهداشت) آمدیم، می زدیم و در سیاست های ابلاغی نظام سلامت توسط مقام معظم رهبری هم آمده بود، بخشی از این سیاست با تصمیمی که مجلس برای انتقال سازمان بیمه سلامت ایران به وزارت بهداشت، گرفت، محقق شد.

 

در طول این دو ماه حداقل اتفاقی که افتاده این است که اجازه ندادیم هیچ هزینه جدیدی ایجاد شود، تصمیماتی هم در سازمان بیمه سلامت گرفته شد که اعلام آن، اتقاقا مورد نقد کسانی قرار گرفت که همواره وزارت بهداشت را به صرفه جویی توصیه می کردند.

 

 منظورتان اولویت خرید داروهای ژنریک از سوی بیمه هاست؟

هاشمی: بله، البته برنامه مفصلی هم هست که به کمک انجمن های پزشکی، سازمان نظام پزشکی و بیمارستان های کشور با محوریت سازمان های بیمه گر، دنبال می شود.

 

 چه برنامه ای است؟

هاشمی: برنامه ای برای اجرایی شدن راهنماهای بالینی خدمات پزشکی و صرفه جویی در هزینه داروهای پر هزینه، اعمال جراحی پرهزینه و به امید خدا الکترونیکی شدن خدمات پزشکی در کشور. اگر بتوانیم خدمات سلامت را در همه بخش ها، به صورت الکترونیک ثبت و ضبط کنیم، حداقل 20درصد در هزینه های نظام سلامت و وزارت بهداشت صرفه جویی می شود.

 

منظورتان همان اجرای برنامه پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان است؟

هاشمی: بخشی از برنامه، پرونده الکترونیک سلامت است، آن موقع مشخص می شود که یک پزشک، یک بیمار یا یک بیمه گذار در ماه چقدر برای حوزه سلامت هزینه ایجاد می کند،در این صورت هر جا که لازم است تذکر داده شود یا پیشگیری شود، این کار انجام می شود تا هزینه اضافه به کشور تحمیل نشود.

 

من از قبل هم گفته ام، اگر واقعا بیمه به عنوان یک صنعت مقتدرانه در کشور بتواند ایفای نقش کند، بسیاری از مشکلات حل می شود، مشروط به اینکه یک انضباط مالی در بودجه کشور در حوزه سلامت وجود داشته باشد.

 

چطور؟

هاشمی: باید هزینه تمام شده خدمات سلامت را حساب کنیم، و به موقع پرداخت کنیم، منابع نظام سلامت هم باید منابع پایداری باشد، در آن صورت، هم ارائه کننده خدمت و هم دریافت کننده خدمت، از حقوق مساوی برخوردار خواهند بود و در این صورت است که می توانید از وزارت بهداشت مسئولیت بخواهید.

 

طبیعی است که کیفیت خدمات سلامت با این شرایط که ما امروز داریم و گرفتاری هایی که کم و بیش همه شاهد و مطلع هستند، بهبود پیدا نمی کند.

 

منظورتان بدهی معوقه سازمان های بیمه است؟

هاشمی: کلا می گویم، فقط به این موضوع ختم نمی شود، موضوعات مختلفی در نظام سلامت هست که حتما در معرض تهدید است، زمانی می توانید انتظار بیشتری از نظام سلامت داشته باشید که حق مردم عزیز کشورمان هم هست، که بتوانیم واقعا ارائه کنندگان خدمت را حالا نه همه را، بلکه اکثریت را راضی نگه داریم. منظورم کسانی است که به حق خودشان قانع هستند. کارهای خوبی در این زمینه در وزارت بهداشت شروع شده است و امیدوارم در آینده با هماهنگی که در بیمه ها ایجاد می شود، با صبر و حوصله بدون کار احساسی، بتوانیم مسیر درستی را دنبال کنیم.

 

از طرفی امیدواریم از سال 97 هم بیمه تامین اجتماعی و هم بیمه سلامت ایران از نظام مالی منظم تری برخوردار باشند و سهمشان به منابع پایدارتری گره بخورد که مشکلات فعلی کم شود.

 

این برنامه هایی که برای صرفه جویی در منابع نظام سلامت اعلام کردید، بیشتر منوط به همکاری بیمه هاست، نقش خود وزارت بهداشت برای صرفه جویی منابع کمتر است؟

هاشمی: نه، وزارت بهداشت هم در آینده می تواند نقش پر رنگ تری داشته باشد، منوط به اینکه ساختار مدیریتش را در بیمارستان ها تغییر دهد، یعنی اختیارات بیشتری را به بیمارستان ها بدهد تا به دانشگاه های علوم پزشکی، الان برای این کار در وزارت بهداشت مشغول بحث و کار کارشناسی هستیم تا بودجه سالانه هر بیمارستان تعیین شود و هر بیمارستان در آن سقف ارائه خدمت کند.

 

از این طریق طبیعی است که مدیر و رئیس بیمارستان، روسای بخش ها و اعضای هیات علمی تلاش می کنند که اولویت هایشان را مشخص کنند و اجازه ندهند، هزینه ها بیشتر از سقف تعیین شده، اتفاق بیفتد.

 

در پاسخ به پرسش شما باید بگویم نه، این طور نیست که نقش وزارت بهداشت در مدیریت منابع و صرفه جویی کم باشد. همکاران ما هم (در وزارت بهداشت) کمک می کنند و به قول امروزی ها توپ در زمین بیمه ها نخواهد بود، همه باید کمک کنیم و از فرافکنی پرهیز کنیم، اگر واقعا می خواهیم، نظام سلامت کارآمدی داشته باشیم.

 

در عین حال باید فکر کنیم که کشور به جز سلامت، هزینه های دیگری هم دارد، غیر از بهداشت و درمان و آموزش بالاخره کشور ماموریت های دیگری هم دارد، قرار نیست منابع صرفا به این بخش ها بیاید.

 

لازم است این نکته را هم عرض کنم که به رغم همه ادعاهایی که در تریبون های مختلف می شود، اگر به قیمت ثابت، بخواهید بودجه امروز وزارت بهداشت را در حوزه سلامت حساب کنید، یعنی اینکه هم قیمت دلار را ثابت در نظر بگیرید و هم تورم را صفر در نظر بگیرید، بودجه امروز وزارت بهداشت معادل بودجه سال 90 است و من خواهش می کنم این نکته در نظر گرفته شود.

 

 با احتساب بودجه های طرح تحول سلامت و 10درصد منابع هدفمندی یارانه ها؟

هاشمی: بله، تازه با این تفاوت که مردم آن زمان، یک درصد مالیات بر ارزش افزوده را برای سلامت نمی دادند، حالا از جیبشان می دهند. خواهش می کنم، افرادی که اظهار نظر می کنند، به جداول مقایسه ای بودجه توجه کنند، آن وقت معلوم می شود که چه بخشی از آنچه درباره بودجه های حوزه سلامت گفته می شود، بزرگنمایی است و چه بخشی واقعی است. البته این نافی این نیست که ما باید صرفه جویی کنیم، این، هم دستور دین ماست و هم عقل و هم انصاف حکم می کند و بالاخره قانون ایجاب می کند، چون منابع از زندگی و سفره مردم به دستگاه های اجرایی اختصاص پیدا می کند و باید در هزینه کرد آن نهایت دقت و صرفه جویی بشود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------