نظارت بر علائم حیاتی با برچسب‌های رادیویی



  اخبارپزشکی ,خبرهای پزشکی,برچسب علائم حیاتی

محققان دانشگاه کرنل موفق به ابداع برچسب‌های رادیویی شدند که می‌تواند علائم حیاتی را نظارت کند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، یک روز ممکن است بیماران هنگام ورود به بیمارستان و یا مطب پزشک برچسب‌های کوچکی روی لباس خود داشته باشند که نشان‌دهنده سابقه و شرایط فعلی علائم حیاتی آنان است.

 

این کار به لطف تحقیقات انجام شده در دانشگاه کرنل به واقعیت نزدیک شده است.

 

محققان دانشگاه کورنل به رهبری پروفسور "ادوین کان"، ریزتراشه‌های ارزان قیمت را برای قرارگیری روی سینه و مچ دست ساخته‌اند که امواج رادیویی را به بدن منتقل می‌کند. این امواج توسط اندام‌هایی مانند قلب و یا توسط خون منعکس می‌شوند و توسط یک دستگاه مرکزی در اتاق دریافت می‌شوند که این دستگاه نیز به صورت بی‌سیم انرژی مورد نیاز برچسب‌ها را از طریق میدان الکترومغناطیسی تامین می‌کند.

 

این سیستم قادر است علائم حیاتی مانند فشار خون، ضربان قلب و تعداد تنفس را نظارت و مخابره کند.

 

گفته می‌شود گزارش‌های این سیستم به اندازه استفاده از الکتروکاردیوگرام(دستگاه نوار قلب) یا  فشارسنج دقیق است.

 

علاوه بر این، به دلیل اینکه هر برچسب یک کد شناسایی منحصر به فرد دارد که همراه با سیگنال رادیویی آن ارسال می‌شود، یک دستگاه خوانش مرکزی می‌تواند به تنهایی تا 200 نفر را به صورت همزمان نظارت کند.

 

"کان" گفت: اگر این سیستم در اتاق اورژانس استفاده شود، همه کسانی که می‌آیند می‌توانند این برچسب‌ها را بپوشند و یا می‌توانند برچسب‌ها را در جیب‌های جلو خود قرار دهند. بدین صورت علایم حیاتی هر فرد تحت نظارت قرار می‌گیرد.

 

دانشمندان همچنین موفق به جاسازی این ریزتراشه‌ها در پارچه شده‌اند، به این معنی که آنها می‌توانند مستقیما در لباس قرار گیرند و همراه با آن دوخته شوند.

 

این احتمالا می‌تواند سیستمی را در اختیار کاربران قرار دهد که در آن روزانه علایم حیاتی خود را با استفاده از لباس‌های مجهز به برچسب و یک اپلیکیشن در گوشی هوشمند، نظارت کنند.

 

مقاله‌ای در مورد این تحقیق اخیرا در مجله "نیچر الکترونیکس"(Nature Electronics) منتشر شده است. 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------