مدیرعامل بیمه سلامت: محرومان متقاضی بیمه رایگان با آزمون شناسایی می‌شوند



  اخبارپزشکی  ,خبرهای پزشکی , مدیرعامل بیمه سلامت

در حال حاضر سازمان بیمه سلامت با توجه به اینکه با محدودیت منابع مواجه است همچنان به 32 میلیون بیمه شده روستایی و همگانی به‌صورت رایگان خدمات ارائه می‌کند اما به گفته کارشناسان بیمه‌ای در صورتی که هرچه سریعتر آزمون وسع توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرا نشود به طور حتم این سازمان بیمه‌ای در سال آینده در ارائه خدمات به افراد تحت پوشش خود بویژه 11 میلیون بیمه شده صندوق بیمه همگانی با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد. 

 به گزارش ایران ؛ این کارشناسان معتقدند: بررسی‌ها و تحلیل بودجه سال 97 نشان می‌دهد که بودجه این سازمان بیمه‌ای سال آینده 8 هزار میلیارد تومان کسری دارد و اگر دولت بخصوص مدیران سازمان برنامه و بودجه یا نمایندگان مجلس شورای اسلامی هنگام بررسی بودجه در صحن علنی این کسری را تأمین نکنند دومین سازمان بیمه‌ای کشور با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد شد و بیمه شدگان را در دریافت خدمات دچار مشکل می‌کند.

 

مهندس طاهر موهبتی مدیر عامل سازمان بیمه سلامت دیروز در نشست هم اندیشی اصحاب رسانه با مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت ایران، با بیان اینکه طی هفته‌های اخیر در شبکه‌های مجازی عنوان می‌‌شد که بیمه رایگان سلامت متوقف شده است توضیح داد: اینگونه اخبار درست نیست چرا برخی افراد به‌دلیل اینکه مخالف طرح تحول سلامت هستند و سعی دارند با این دستاورد دولت سیاسی برخورد کنند حالا تلاش دارند با اخبار جعلی خدمات رایگان بیمه سلامت را در بین افکار عمومی زیر سؤال ببرند اما بنده اعلام می‌کنم که نه تنها تمام صندوق‌های پنجگانه ما بیمه رایگان را دارند، بلکه با تلاش انجام‌شده توانستیم بدهی به مراکزدرمانی دولتی 10 تا 15 استان در مناطق محروم کشور را تسویه کنیم و هم‌اکنون بدهی ما به داروخانه‌ها نیز به تیرماه 96 رسیده است.

 

وی درادامه گفت سازمان بیمه سلامت تاکنون مطالبات سال ۹۵ را از محل اعتبارات سال ۹۶ پرداخت کرده است تابر این اساس مطالبات سال ۹۵ را تسویه کنیم. برای سال ۹۶، هشت ماه بدهی خواهیم داشت و تنها می‌توانیم چهار ماه را تسویه کنیم. وی با بیان اینکه زیان انباشته ما در سال ۹۵ مبلغ ۴۴۰۰ میلیارد تومان بوده است، گفت:‌ در عین حال مبلغ هزار میلیارد تومان هم عدم وصولی داریم که به نظر می‌رسد با فقدان پشتیبانی‌های لازم، زیان انباشته ما به ۷ یا ۸ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

 

موهبتی با اشاره به تعامل بیمه سلامت با مجلس گفت: امیدواریم خبرهای خوشی داشته باشیم یا منابع تأمین شود یا مشارکت مردم را در بخشی که توان مالی دارند، ببینیم.  مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با تأکید اینکه محرومان در پوشش رایگان بیمه سلامت و در ارائه خدمات، اولویت اول هستند، گفت: ارزیابی از طریق آزمون وسع برای شناسایی محرومان است که وزارت رفاه متولی اجرای این آزمون بوده که به‌دلیل عدم دسترسی به اطلاعات، حساب بانکی و مالیاتی خیلی قابل احراز نیست، اما تلاش خواهیم کرد دهک‌های پایین صدمه نبینند.

 

وی با تأکید بر اینکه محرومین باید در پوشش رایگان و ارائه خدمت اولویت ما باشند، گفت: ارزیابی وسع یکی از معیارهای جدی ما برای احصا و شناسایی محرومین است. البته وزارت رفاه به‌دلیل عدم‌دسترسی به اطلاعات حساب‌های بانکی، قابلیت شناسایی ندارد اما امیدواریم دراین حوزه پیش برویم. وی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود سازمان بیمه سلامت اقدام به کاهش خدمات کرده است افزود: سازمان بیمه سلامت هیچ خدمت یا بسته‌ای را از تعهدات قانونی‌اش خارج نکرده چراکه متولی بسته خدمات درمانی نیست بنابراین در این زمینه اگر شورای عالی بیمه ،خدمتی را مصوب یا از مصوبه خارج می‌کند نباید تصمیمات و مصوبات این شورا را به حساب سازمان بیمه سلامت گذاشت.موهبتی اظهار داشت چندی پیش درباره داروی پوکی استخوان خبری منتشر شد که بازتاب‌های متفاوتی داشت این در حالی است که پیش از این شورای عالی بیمه این دارو را تحت پوشش بیمه قرار داد به شرط اینکه هزینه اثر بخشی آن احراز شود، اما بعد از یک سال به این نتیجه رسیدند که این دارودارای هزینه‌ اثربخش نیست و شرط هیأت وزیران برای پوشش بیمه‌ای‌این دارو میسر نشد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه نباید با حوزه سلامت برخورد سیاسی کرد توضیح داد: عده‌ای که با طرح ملی تحول سلامت با وجود رضایت ۸۳ درصدی مردم، مشکل دارند و حاضر نیستند این دستاورد موفق دولت را ببینند لذا به محض اینکه اتفاقی در حوزه درمان می‌افتد، فوراً مسأله را سیاسی می‌کنند، اما باید بدانیم که اگر سلامت سیاسی شود، همه ضرر می‌کنند حتی کسانی که خودشان مدعی مدیریت هزینه هستند و از عدم مدیریت هزینه گلایه می‌کنند، به محض اینکه ما به سمت اصلاح و مدیریت هزینه‌ها می رویم به جای اینکه ما راتشویق کنند دوباره ما را زیر سؤال می‌برند.

 

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در مورد افراد زیر پوشش بیمه همگانی این سازمان گفت:‌ ما در گذشته ۱۱ میلیون نفر را در کشور بیمه کردیم؛ یعنی ۵ میلیون نفر تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفتند و ۶ میلیون نفر از سایر صندوق‌ها به سمت بیمه رایگان مهاجرت کردند؛ این درحالی است که این اقدام درست نبود و باید اصلاح شود. اگر قرار است دفترچه بیمه اعتبار داشته باشد، باید منابعش را به روز پرداخت کنیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------