اصفهان بر روی گسل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان



  اخبار پزشکی,خبرهای  پزشکی ,آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: اصفهان دارای تراکم بسیار زیاد طیور است و این جمعیت بر روی یک گسل به اسم بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است که می‌تواند بسیار تخریب کننده باشد.

به گزارش ایسنا، شهرام موحدی امروز(دوشنبه) در نشست خبری گزارش آخرین وضعیت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان با بیان اینکه تاکنون حدود 40 بیماری توسط دامپزشکی در حال رصد شدن است که یکی از این بیماری‌ها آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است، اظهار کرد: از نظر سازمان جهانی بهداشت دام (ole) بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در جهان تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت و متأسفانه ما نیز با آن درگیر خواهیم بود.

 

وی ادامه داد: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ویروسی و سرعت انتشار آن بسیار بالا است. تیپ‌های مختلفی از این بیماری سرچشمه می‌گیرند و ما با تیپ h5n8 درگیر هستیم.

 

موحدی بابیان اینکه بلغارستان، ژاپن، کره جنوبی، آلمان و هلند در حال حاضر بیشترین درگیری را با این بیماری دارند، گفت: h5n8 در جهان در 114 گونه پرنده باعث تلفات شده است و امسال متأسفانه طغیان بیماری در کشور ما دو ماه زودتر بود چراکه تداوم آلودگی و بقای ویروس در طیور روستایی از گذشته داشته‌ایم.

 

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: شروع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از غرب کشور بود و سپس به مرکز رسیده است و از خرداد ماه سال 96 هشدارهایی را مبنی بر شیوع دوباره بیماری دادیم. حتی در این راستا کارگاه‌های آموزشی برای مرغداری‌ها در شهریورماه برگزار کردیم.

 

وی بابیان اینکه در سال گذشته حدود 3 میلیارد تومان غرامت پرداخت شد، گفت: تعداد کانون‌های بیماری استان اصفهان در سال گذشته در واحد بومی 98 عدد، در واحد صنعتی 70 و وحشی سه عدد که در کل 171 واحد بوده است.

 

موحدی بابیان اینکه گرانی تخم‌مرغ به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ارتباط نداشت بلکه قیمت خوراک مرغ افزایش یافته است، افزود: اصفهان دارای تراکم بسیار زیاد طیور است و ظرفیت استان یازده میلیون قطعه طیور است که حدود شش میلیون طیور تخم‌گذار در حال پرورش هستند که این جمعیت بر روی یک گسل به اسم بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است که می‌تواند بسیار تخریب کننده باشد.

 

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: پس از بازدید از سه شهرستان خمینی‌شهر، گلپایگان و نجف‌آباد 300 هزار قطعه طیور و 13 کانون از مهرماه معدوم شدند که خسارت آن بالغ‌بر یک میلیارد و 300 میلیون تومان بوده است.

 

وی بابیان اینکه در پرورش طیور با یک ضعف همراه هستیم گفت: متأسفانه 400 واحد غیرمجاز در استان در حال فعالیت هستند که برخورد با آن‌ها با جهاد دانشگاهی است و وظیفه دامپزشکی فقط نظارت بر معدوم‌سازی است و در راستا پیشگیری، مقابله و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان 20 درصد از امکانات در اختیار دامپزشکی است و سایر دستگاه‌ها به دستور معاون اول رئیس‌جمهور در پیشگیری، مقابله و کنترل این بیماری باید با دامپزشکی همراه باشند.

 

همچنین محمد کشتکار – سرپرست معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، اظهار کرد: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مخصوص پرندگان است و تا به حال در هیچ نقطه جهان موردی گزارش نشده است که یک انسان این بیماری را گرفته باشد و البته در خصوص مرغ‌های گوشتی حساسیت بسیار کمتر است و در سال گذشته فقط پنج مورد از مرغ‌های گوشتی به این بیماری مبتلا شدند.

 

وی ادامه داد: تمام مرغ‌هایی که برای کشتار فرستاده می‌شوند آزمایش خواهند شد و اگر مشکلی نداشتند به سبد کالا مصرف‌کنندگان فرستاده می‌شوند. درصد ابتلا به بیماری مرغ تخم‌گذار و بوقلمون 85 درصد بیشتر از مرغ گوشتی است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------