اولین گام برای رشد غدد فوق کلیوی مصنوعی



  اخبارپزشکی ,خبرهای  پزشکی,غدد فوق کلیوی مصنوعی

محققان دانشگاه کویین مری لندن با استفاده از سلول‌های مشتق شده از ادرار اولین گام را برای رشد غدد فوق کلیوی مصنوعی برداشتند.

 به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، غدد فوق کلیوی (آدرنال) که در قسمت بالای هر کلیه قرار دارند، مسئول ترشح هورمون‌های مختلف هستند. اختلالات غدد آدرنال زمانی اتفاق می‌افتد که هورمون‌های ترشح شده توسط غدد بیش از اندازه زیاد یا کم باشند. این فرآیند باعث بروز مشکلات جدید در رشد و سوخت و ساز می‌شود.

 

محققان در این مطالعه برای اولین بار نحوه تولید سلول‌های تولید‌کننده استروئید که hiSCs نام دارند را با استفاده از پوست، خون و ادرار اهداکننده سالم و بیماران مبتلا به اختلالات آدرنال مادرزادی، شرح دادند. این فرآیند معمولا 'برنامه‌ریزی مجدد' نامیده می‌شود. سلول‌های hiSCs برای شبیه‌سازی بیماری های مربوط به غدد فوق کلیوی در محیط آزمایشگاهی استفاده می‌شوند و به عنوان پلت‌فرمی برای تحقیقات در زمینه درمان‌های جدید شخصی هستند. قابلیت زیست پذیری این روش در موش‌های آزمایشگاهی نیز مورد مطالعه قرار گرفته است.

 

روش برنامه‌ریزی مجدد با تحریک بیان ژن یک پروتئین واحد (یک عامل رونویسی) و فعال‌سازی دو مسیرسیگنالینگ ممکن شده است. سلول‌های hiSCs تولید‌شده، آنزیم‌هایی را بیان می‌کنند که مسئول تولید استروئید هستند و نسبت به محرک‌های فیزیولوژیکی پاسخ می‌دهند.

 

نتایج این مطالعه در درمان بیماران مبتلا به اختلالات غدد فوق کلیوی موثر است.

 

نتایج این مطالعه در نشریه Cell Reports منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------