استفاده از لیزر اشعه X برای مطالعه پروتئین های عامل آلزایمر



  اخبار  پزشکی  ,خبرهای  پزشکی,لیزر اشعه
محققان با استفاده از لیزر اشعه X توانستند ساختار نمونه های مختلفی از رشته های پروتئینی موسوم به آمیلویید را با دقت بی سابقه ای بررسی کنند. در این بررسی ها مشخص شد مولکول های رشته ای این نوع پروتئین ها عامل اصلی بروز بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون هستند. 

به گزارش  ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، محققان با استفاده از این شیوه الگوهایی را شناسایی کردند که انتظار می رود امکان کشف ساختار این بیماری ها را فراهم کند.

 

به گفته محققان این شیوه امکان مشاهده فیبریل های مستقل تشکیل دهنده رشته های آمیلویید را در اختیار می گذارد.

آمیلوسیدها رشته های بلندی از جنس پروتئین هستند که از هزاران واحد مستقل کوچک تر ساخته می شوند. آمیلوییدها نقش مهمی در بروز بیماری های عصبی دارند و در سال های اخیر اشکال متفاوتی از این رشته های پروتئینی شناسایی شده است.

 

برای مثال هورمون اندروفین قادر است درون هیپوفیز فیبریل های آمیلویید تولید کند. زمانی که میزان اسیدیته محیط اطراف این فیبریل ها تغییر می کند، فیبریل ها به مولکول های مستقلی تجزیه شده و وظیفه خود را در بدن انجام می دهند.

 

انواع دیگری از پروتئین های آمیلویید مانند آنچه در مغز افراد مبتلا به آلزایمر ایجاد می شود، به عنوان فیبریل های آمیلوییدی در مغز انباشته می شوند، قابل تجزیه نیستند و عملکرد مغز را برای مدت طولانی مختل می کنند. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------