تشخیص عفونت مالاریا با استفاده از بوی بدن



  اخبار  پزشکی  ,خبرهای  پزشکی, مالاریا
یک گروه بین المللی از محققان راهکار جدیدی را برای شناسایی افراد حامل بیماری مالاریا که فاقد علایم بیماری هستند، با استفاده از بوی بدن ابداع کردند.

 به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، در تحقیقات پیشین مشخص شده است که بوی بدن موش های مبتلا به بیماری مالاریا به گونه ای تغییر می کند که موجب جذابیت بیشتر آن ها برای پشه ها می شود.

 

اکنون محققان با هدف شناسایی نشانه های زیستی در بدن انسان های مبتلا یا حامل مالاریا، با نمونه گیری از بیش از 400 دانش آموز دوره ابتدایی ساکن مناطق در معرض انتشار این بیماری در کنیای غربی، تحقیقات جدیدی را به انجام رساندند.

 

به دلیل عدم دقت کافی در بررسی های میکروسکوپی، نتایج این تحقیقات با استفاده از آزمایشات دی ان ای نیز مورد تایید قرار گرفت.

 

در این تحقیقات نمونه پوست دانش آموزان با استفاده از شیوه ای موسوم به کروماتوگرافی گازی- طیف سنجی جرمی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت تا نمایه ای از بوهای مربوط به پوست هر دانش آموز به دست آید. این شیوه امکان شناسایی ترکیبات مختلف موجود در یک نمونه را در اختیار می گذارد. در این بررسی ها مشخص شد نمایه بوی افراد سالم با افراد مبتلا به مالاریا و افراد حامل این بیماری متفاوت است.

 

سپس این اطلاعات با استفاده از فناوری آموزش ماشین برای ساخت مدل هایی به منظور پیش بینی احتمال ابتلا به مالاریا مورد استفاده قرار گرفت. در آزمایشات اولیه مشخص شد این ابزار قادر است حامل های بدون علایم این بیماری را با دقت 100 درصد شناسایی کند. این مدل ها توانستند سطوحی از آلودگی به مالاریا را تشخیص دهند که با استفاده از آزمایشات میکروسکوپی، تشخیص آن ها امکان پذیر نیست.

 

اکنون محققان در تلاشند تا موثرترین و مطمئن ترین نشانگرهای زیستی مالاریا را شناسایی کنند و سیستم خود را به گونه ای بهبود بخشند که امکان تهیه نمایه بوهای پوست را با دقت بالا و قیمت پایین در شرایط میدانی فراهم کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------