ساخت نای از شاهرگ برای اولین بار



  اخبار  پزشکی  ,خبرهای  پزشکی, ساخت نای
جراحان فرانسوی موفق به ساخت نای از آئورت (شاهرگ) شدند. مهمترین کاربرد این مطالعه کمک به بیمارانی است که بخشی از نای خود را بر اثر سرطان یا سایر بیماری ها از دست داده اند. 

به گزارش  ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، در این مطالعه محققان آئورت اهدا شده از یک متوفی را به طول 10 سانتی متر جایگزین نای آسیب دیده بیمار 40 ساله کردند. آئورت بلندترین شریان بدن است. نای بخشی لوله ای شکل در دستگاه تنفسی است که از انتهای حنجره آغاز می شود و به نایژه ها ختم می شود. این عضو حدود 12 سانتی متر طول و 2 سانتی متر قطر دارد. وظیفه نای انتقال هوا به شش هاست.

 

دیواره های ضخیم آئورت به گونه ای طراحی شده اند که در تمام طول عمر فشار حاصل از جریان خون را تحمل می کنند تا خون کافی وارد قلب شود و محققان فرانسوی این عضو را بهترین جایگزین برای پیوند نای می دانند.

 

در این مطالعه، محققان نای اهدا شده را در دمای منفی 80 درجه سلسیوس منجمد کردند و دریافتند که حین فرآیند انجماد،‌ بافت نیازی به دستکاری و اعمال رژیم دارویی خاص ندارد و سیستم ایمنی در صورت پیوند، عضو جدید را رد نمی کند.

 

درون بافت سالم نای، لایه ای محافظتی به نام اپیتلیوم وجود دارد که هوا را مرطوب می کند. همچنین این لایه از نفوذ عوامل خارجی و بیماریزا از دهان به ریه ها توسط مژک ها جلوگیری می کند. محققان در کمال تعجب دریافتند آئورت به کار گرفته شده نیز حاوی این لایه محافظتی است.

 

مهمترین کاربرد این مطالعه کمک به بیمارانی است که بخشی از مجاری تنفسی خود را بر اثر سرطان یا سایر بیماری ها از دست داده اند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------