اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

با قارچ قاتل آشنا شوید



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,قارچ سمی
یک متخصص قارچ‌شناسی پزشکی عنوان کرد: با توجه به سیر بیماری در مسمومین با قارچ در استان، رویش بسیار قارچ سمی"آمانیتا" در کوه‌های زاگرس مسمومیت‌های کُشنده اخیر را رقم زده است.

دکتر علی میکائیلی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص آمار بالای مسمومیت با قارچ در بهار امسال و چرایی آن، گفت: گونه‌های مختلف قارچ سمی وجود دارند، اما در این میان قارچ سمی بسیار کُشنده‌ای به نام «آمانیتا» وجود دارد. گونه های بسیار سمی این قارچ به نام آمانیتا فالوئیدس، آمانیتا ورنا و آمانیتا ویروزا دارای سمی مرگبار به نام «آمانیتن» هستند که با جوشاندن، خشک کردن و شستن از بین نمی رود. این سم جزو سموم مرگبار طبقه بندی می شود و میزان مرگ و میر آن طبق تمام منابع علمی بیش از 60 درصد است.

 

وی افزود: بر اساس مطالعاتی که به همراه تیم تحقیقاتی در سال 1385 برای اولین بار در ایران انجام دادیم، گونه هایی از این قارچ در کوه‌های زاگرس مشاهده شد.

 

میکائیلی تصریح کرد: "آمانیتا" شرایط رشد خاصی دارد و رطوبت طولانی مدت خاک و نیز دمای کمتر از 20 درجه سانتی گراد به مدت طولانی و مستمر بستر رشد مناسبی برای این قارچ است.

 

این دکترای تخصصی قارچ‌شناسی به بارندگی‌های مستمر بهار امسال اشاره کرد وافزود: امسال در نواحی غرب کشور بارندگی‌ها به مدت طولانی و مستمر ادامه داشت و در کنار این بارندگی‌ها، دمای هوا نیز به مدت طولانی و مستمر زیر 20 درجه سانتی گراد قرار داشت و این شرایط موجب شد تا امسال بعد از چندین سال شرایط مهیا شده و قارچ "آمانیتا" از دل خاک سر بیرون آورد.

 

میکائیلی یادآور شد: ظاهر این قارچ بسیار شبیه قارچ خوراکی است و تشخیص آن برای افراد عادی بسیار دشوار است.

 

وی افزود: ویژگی خاصی که سم این نوع قارچ دارد این است که بلافاصله بعد از مصرف آن علائم مسمومیت ظاهر نمی شود و حال عمومی فرد کاملا عادی است.

 

میکائیلی تصریح کرد: بعد از حداقل شش ساعت تا سه روز علائم مسمومیت در افراد آشکار می شود و این علائم معمولا با دل پیچه، دل درد، استفراغ و سردرد شروع می شود. از آنجا که بروز علائم مسمومیت با فاصله یک تا دو روزه بعد از مصرف قارچ است بعضا افراد حتی ممکن است فراموش کنند که مسمومیت آنها در اثر مصرف این قارچ بوده است.

 

میکائیلی افزود: بعد از بروز این علائم با گذشت زمان سم «آمانیتین» در بدن فرد منتشر شده و روی سلولهای بدن و بویژه هسته سلول، خصوصا  آنزیم های RNA پلی مراز تاثیر می گذارد و در میان بافت‌های بدن، "کبد" بیشتر مورد هدف قرار می گیرد که در مسمومیت‌های اخیر نیز افراد از ناحیه کبد دچار مشکل شدند.

 

وی تصریح کرد: نهایتا با گذشت حداکثر یک هفته تا 10 روز بعد از مصرف این قارچ سمی، فرد ممکن است نیاز به پیوند کبد پیدا کند و یا جان خود را از دست دهد.

 

میکائیلی تاکید کرد: افرادی که از مرگ در اثر مصرف این قارچ جان سالم به در می‌برند ممکن است دارای آسیب های جدی در کبد باشند.

 

میکائیلی در ادامه با بیان اینکه قارچ‌های مختلف می تواند مسمومیت‌های مختلفی بدهد، گفت: اغلب قارچ‌های خودرو سمی هستند و تعداد قارچ‌های خوراکی بسیار اندکند.

 

وی افزود: نوع مسمومیت با قارچ‌های مختلف متفاوت است برخی مسمومیت‌ها بر دستگاه عصبی مرکزی تاثیر می گذارند و برخی اختلالات دستگاه گوارش را موجب می‌شود و برخی مثل مسمومیت با آمانیتا می تواند بسیار کُشنده باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------