آلودگی صوتی خودروها چگونه موجب ابتلا به بیماری قلبی می شود؟



  اخبار پزشکی ,خبرهای  پزشکی, آلودگی صوتی
سر و صدای حاصل از حرکت قطارها، هواپیماها و خودروها، با ایجاد اختلال در سطح سلولی در بدن، احتمال بروز عوامل خطرساز ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد. 

به گزارش ایرنا از خبرگزاری شینهوا، محققان در یک بررسی که در مجله Journal of the American College of Cardiology منتشر شد، مطالعات جدیدی را در زمینه سر و صدای سیستم حمل و نقل مورد مطالعه قرار دادند؛ این مطالعات مکانیزم های مولکولی را نشان می دهند که به اختلال در عملکرد عروق، شواهد اپیدمیولوژیکی ابتلا به بیماری قلبی عروقی ناشی از سر و صدا و اثرات غیر شنوایی سر و صدا و تاثیر آنها بر سیستم قلبی عروقی منجر می شوند.

 

به گفته محققان، سر و صدا باعث ایجاد یک واکنش استرسی می شود که مشخصه آن فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک و افزایش سطح هورمون ها است که باعث بروز سایر بیماری ها و در نهایت به آسیب عروقی منجر می شود.

 

محققان ادامه دادند: از آنجا که سر و صدا با ابتلا به استرس اکسیداتیو، اختلال عروقی، عدم تعادل اعصاب خودکار و ناهنجاری های متابولیک ارتباط دارد، شواهد آنها موید این مفهوم است که سر و صدای ناشی از ترافیک به ایجاد عوامل خطرساز ابتلا به بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و دیابت کمک می کند.

 

محققان همچنین با بررسی برخی از راهکارهای کاهش سر و صدای ناشی از حمل و نقل که در سراسر جهان استفاده می شود، اعلام کردند که راهکارهایی مانند مدیریت و تنظیم ترافیک و تولید تایرهای کم صدا می تواند به کاهش سر و صدا کمک کند. همچنین محدودیت های ترافیکی رفت و آمد به کاهش سر و صداهای خطرناک کمک می کند، هر چند به راهکارهای دیگری نیز نیاز است.

 

توماس مونزل از دانشگاه یوهانس گوتنبرگ در آلمان گفت: شمار روز افزونی از افراد در معرض سر و صداهای زیاد سیستم حمل و نقل قرار می گیرند؛ از این رو، تغییرات و تدوین قوانین جدید به منظور کاهش آلودگی صوتی برای سلامت عمومی مردم حائز اهمیت است. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------