اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

ارتباط زینک اضافی در بیماران سرطانی با کاهش استقامت ماهیچه ها



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, زینک
محققان دریافتند میزان اضافی زینک در ماهیچه های بیماران مبتلا به سرطان موجب کاهش استقامت ماهیچه ها و تسریع خطر مرگ در آنها می شود.

به گزارش مهر، به گفته محققان ضعف بنیه عامل ۳۰ درصد مرگ در بیماران سرطانی است. ضعف بنیه با تضعیف ماهیچه ها موجب کاهش میزان تحمل در برابر درمان سرطان شده و کیفیت زندگی را پایین می آورد. با این حال هیچ درمان موثری برای این مشکل وجود ندارد و علل آن همچنان ناشناخته است.

 

«اسوارنالی آچاریا»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «این تفکر اشتباه وجود دارد که ضعف بنیه تنها یک مشکل تغذیه ای ناشی از بین رفتن اشتها به دلیل سرطان یا روند درمان آن است.»

 

با تداوم ضعف بنیه، ماهیچه ها تحلیل رفته و به قدری ضعیف می شوند که تحمل دوز استاندارد درمان های ضدسرطان را ندارند و پزشک شان مجبور به کاهش دوز درمان می شود.

 

آچاریا در ادامه می افزاید: «ضعف بنیه موجب تضعیف ماهیچه های قلب و دیافراگم هم می شود که در نتیجه بسیاری از بیماران سرطانی به دلیل نارسایی تنفسی یا قلبی جان شان را از دست می دهند.»

 

محققان در این مطالعات دریافتند فعالیت بیشتر پروتئین موسوم به ZIP۱۴ که معمولا در سلول های کبد متجلی می شود، روند انتقال فلز زینک (روی) را تسهیل می کند اما مشخص شد که در ماهیچه های موش های آزمایشگاهی مبتلا به سرطان، تجلی این پروتئین غیرعادی بود.

 

تیم تحقیق همچنین دریافت میزان بالا ZIP۱۴ در نمونه بافت ماهیچه ای بیماران مبتلا به سرطان و دارای ضعف بنیه وجود دارد که بیانگر ارتباط بین ZIP۱۴ و ضعف بنیه در افراد است. مصرف زینک اضافی در ماهیچه ها بواسطه تخریب سلول های بالغ ماهیچه و ممانعت از ایجاد فیبرهای عضلانی جدید توسط سلول های بنیادی منجر به نابودی ماهیچه ها در بیماران سرطانی می شود.

 

به گفته محققان، کاهش ZIP۱۴ در سلول های ماهیچه به شکل قابل توجهی منجر به کاهش ضعف بنیه می شود از اینرو داروهای بازدارنده ZIP۱۴ می تواند موجب بهبود نرخ بقاء در افراد سرطانی و کیفیت زندگی آنان شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------