بیماری روانی همانند کوه یخ است



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,
یک پزشک سلامت روان گفت: هر چقدر که زمان تابش فرد در معرض نور قرار گرفته، کمتر باشد بیشتر مستعد افسردگی است؛ به همین دلیل است که در ساعات هایی از سال که روزها کوتاه است و فرد نور کمتری می بیند احتمال افسردگی در او بیشتر می شود.

هورا چیت ساز در گفت وگو با  ایسنا، با بیان اینکه در گذشته ذهن و بدن را از هم جدا می دانستند، اظهار کرد: در گذشته بیماری های روحی و جسمی را نیز بی ارتباط می دانستند، اما در حال حاضر این گونه نیست و باید بدانیم که ذهن و بدن تاثیر متقابل بر هم دارند. هر بیماری که روح را گرفتار کند می تواند جسم را نیز درگیر کند و بالعکس.

 

وی افزود: باید بدانیم که یک انسان از ابعاد مختلفی تشکیل شده است و عوامل جسمانی، هیجانی و اجتماعی همگی با هم درتعامل هستند تا بتوانند سلامت یک فرد را تضمین کنند و یا بالعکس باعث تخریب سلامت او و بروز بیماری ها و یا ایجاد علایم و اختلالات شوند.

 

این پزشک سلامت روان با بیان اینکه برای پیشگیری از بیماری‌های روانی باید به مسائل جسمی نیز توجه شود، خاطر نشان کرد: اگر کل جامعه را به یک اقیانوس و افراد آن جامعه که مبتلا به مشکلات روحی و روانی هستند به کوه یخ تشبیه کنیم صحیح است، چرا که از یک بیماری روحی تنها قله آن مشخص است.

 

چیت ساز تصریح کرد: البته این موضوع نه تنها در جامعه ایران بلکه در همه جوامع همین طور است و تنها تعدادی اندکی از افرادی که بیماری های روحی و روانی دارند شناخته شده و تحت درمان قرار می‌گیرند. متاسفانه بخش وسیعی از بیماران روانی در جامعه شناخته شده نیستند.

 

افسردگی در زنان دو برابر است

 

وی ادامه داد: در  میان اختلالات روحی و روانی، افسردگی از همه شایع تر است و شیوع جهانی آن تقریبا در تمام جهان یکسان است. افسردگی می تواند علائم مختلفی داشته باشد، اما معمولا علایم مشابهی را ایجاد می‌کند. فراوانی جنسی افسردگی در زنان دو برابر آقایان است. 

 

این پزشک سلامت روان با اشاره به اینکه همین امر باعث می شود که خانم های جامعه آسیب پذیرتر باشند، گفت: خلق گرفته، لذن نبردن از فعالیت‌هایی که قبلا لذت بخش بوده و نداشتن انگیزه در انجام کارهای روزمره از جمله مشخصه های اصلی افسردگی است.

 

افسردگی خود را با بیماری‌های جسمی نشان می‌دهد

 

چیت ساز با بیان اینکه البته در بسیاری از مواقع ممکن است افسردگی خود را تنها با بیماری‌های جسمی نشان دهد، خاطر نشان کرد: سردرد، بدن درد، دردهای استخوانی، دردهای گوارشی و معده درد از جمله بیماری های جسمی اند که نشان می دهد فرد مبتلا به افسردگی شده است. میان دردهای روان- تنی سردرد شایع ترین آنها است.

 

وی ادامه داد: در صورتی که تعداد اعضای بیشتری از بدن دچار دردهای بی دلیل شود می توان بیشتر دانست که فرد مبتلا به افسردگی شده است. هم چنین کاهش تمرکز، فراموش کاری در صورتی که هنوز سن فرد  به سن ابتلای آلزایمر نرسیده است و تغییرات خواب و اشتها چه افزایش و یا کاهش از دیگر علایم ابتلا به افسردگی است. کاهش میل جنسی، کاهش انرژی و تحریک پذیری از طریق عصبانیت و پرخاشگری از دیگر نشانه های ابتلا به افسردگی است.

 

چیت ساز خاطر نشان کرد: از دیگر نشانه های ابتلا به افسردگی این است که فرد تمایل زیادی به مصرف مواد قندی و کربوهیدرات‌ها دارد. هم چنین در این حالت انعطاف پذیری فرد نسبت به مسایل اطرافش کم شده و نسبت به نادیده گرفته شدن از سوی اطرافیان حساس تر می‌شود. در این حالت فرد نیاز دارد که دیگران به طور دائم او را تایید کنند.

 

افراد وسواسی بیشتر در معرض افسردگی هستند

 

وی ادامه داد: در بیماری‌های روانی زمینه ژنتیکی فرد نیز موثر است و  برخی از افراد افسردگی مزاجی دارند. این گونه افراد بسیار کار می کنند، فشار کاری اطرافیان را به دوش می‌کشند و همواره تلاش دارند به دقیق‌ترین شکل ممکن و به طور وسواسی کارها را انجام دهند. این ویژگی‌ها افراد را مستعد بیماری روحی و افسردگی می‌کند.

 

این پزشک سلامت روان گفت: زمینه‌های ژنتیکی و سرعت کشف بیماری در روند درمان موثر است. بسیاری از موارد، فرد افسرده باید شیوه و سبک زندگی خود را برای رهایی از بیماری تغییر دهد. رژیم غذایی خوب و ورزش بیش از آنچه به نظر می‌رسد در درمان افسردگی موثر است.

 

چیت ساز با اشاره به اینکه تابش نور خورشید به بدن و در معرض آفتاب قرار گرفتن از راهکارهای درمان افسردگی است، ادامه داد: هرچه فرد مدت زمان کمتری در برابر خورشید قرار گرفته باشد احتمال ابتلا به افسردگی در او بیشتر است. به همین دلیل است که در ایامی از سال که روزها کوتاه است و فرد نور کمتری می‌بیند احتمال افسردگی در او بیشتر می شود.

 

وی ادامه داد: برای نمونه نوجوان‌هایی که برای کنکور درس می خوانند، از اتاق بیرون نمی‌آیند، در اتاق خود هستند و نور کمتری می بینند بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند؛ به همین خاطر برخی اوقات روان پزشکان با نور درمانی اقدام به مقابله با افسردگی می‌کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------