رخداد سالانه حدود ۱۱۰ هزار مورد سرطان در کشور/۸۷ درصد مبتلایان سیگاری هستند



  اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی ,سرطان
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هر سال حدود ۱۱۰ هزار مورد سرطان در ایران اتفاق می‌افتد که نسبت به متوسط دنیا و کشورهای همسایه بسیار کمتر است. 

به گزارش ایسنا، دکتر رضا ملک‌زاده در نشست علمی بررسی مطالعات سرطان در ایران و جهان در شیراز اظهار کرد: علت ۳۰ درصد از سرطان‌ها مصرف سیگار و الکل، ۳۰ درصد بر اثر چاقی، ۱۵ تا ۲۰ درصد بر اثر عفونت‌ها، ۱۵ تا ۱۶ درصد اختلالات هورمونی و دو درصد ناشی از شغل افراد است.

 

وی افزود: ۸۷ درصد کسانی که مبتلا به سرطان می‌شوند، سیگاری هستند.

 

وی علت اصلی سرطان‌های مری و معده در ایران را مصرف سیگار، قلیان، ناس، تریاک و مشتقات آن، آب غیربهداشتی و غیرلوله‌کشی، بهداشت پایین دهان، چاقی و نداشتن تحرک بدنی، فقر اقتصادی، آلودگی هوای داخل خانه و شهرهای بزرگ، چای و نوشیدنی‌های داغ، عوامل ژنتیکی، مصرف گوشت قرمز کبابی، غذاهای کبابی، سرخ شده، شور و مانده اعلام کرد.

 

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، گفت: در تحقیقات مشخص شده سرطان مری، معده، مثانه و پانکراس بر اثر مصرف سیگار و دخانیات، ایجاد می‌شود و عواملی مانند استرس و کم خوابیدن هم در ابتلای افراد به سرطان نقش دارد.

 

دکتر ملک‌زاده سرطان مری و پانکراس را سرطان‌هایی معرفی کرد که بیشترین آمار مرگ و میر را دارند و تاکید کرد: باید سال‌های آینده مطالعات بیشتری برای کشف راه‌های جدید مقابله با این بیماری‌ها پیدا شود.

 

دکتر ملک زاده، اضافه کرد: ۵۰ درصد سرطان‌هایی که اتفاق می‌افتند، اگر به موقع تشخیص داده شوند، قابل درمان است و پیش‌بینی می‌شود در ۳۰ سال آینده، بیشتر سرطان‌ها قابل درمان باشد.

 

وی بیان کرد: امروزه ۵۰ درصد بیمارانی که مبتلا به سرطان می‌شوند، بیشتر از ۱۰ سال پس از ابتلا به سرطان زندگی می‌کنند که این عدد می‌تواند به ۸۰ درصد در دهه‌های آینده برسد.

 

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: بر اساس آمار در ایران، هر سال حدود ۱۱۰ هزار مورد سرطان اتفاق می‌افتد که نسبت به متوسط دنیا و کشورهای همسایه بسیار کمتر است و چیزی به نام سونامی سرطان در کشور وجود ندارد.

 

دکتر ملک زاده ادامه داد: در استان فارس شایع‌ترین سرطان‌ها سرطان پروستات در مردان و سرطان پستان در بانوان است.

 

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری، در حاشیه این برنامه، آیین فارغ التحصیلی ششمین دانشجوی MD/MPH دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با حضور دکتر رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر سید بصیر هاشمی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز و جمعی از اساتید پیشکسوت و دانشجویان برگزار شد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------