کروموزوم Y حدود 4.6 میلیون سال دیگر از بین می‌رود



  اخبارپزشکی ,خبرهای  پزشکی, کروموزوم
بر اساس تحقیقات اخیر، کروموزوم Y حدود 4.6 میلیون سال دیگر از بین می‌رود. 

به گزارش ایرنا، کروموزوم Y شاه‌کلید تعیین جنسیت جنین را در خود دارد. اما تعداد ژن‌های کروموزوم Y در مقایسه با سایر کروموزوم‌ها بسیار کمتر است. در واقع این تنها کروموزومی است که وجود آن برای ادامه حیات ضروری نیست.

 

البته وضعیت این کروموزوم از ابتدا چنین نبوده است. حدود 166 میلیون سال قبل اولین پستانداران دارای یک کروموزوم Y بودند که از مجموعه کامل ژن‌ها تشکیل شده بود. اما این کروموزوم بر خلاف سایر کروموزوم‌ها که همواره دو نسخه از آن‌ها درون سلول‌ها وجود دارد، تنها یک نسخه وجود داشت و از پدر به پسر منتقل می‌شد.

 

به همین علت ژن‌های موجود در این کروموزوم قادر به ترمیم و حذف ژن‌های آسیب‌دیده در نسل‌های مختلف نبودند و در طول زمان از بین رفتند و از ژنوم حذف شدند.

 

بر اساس تحقیقات اخیر، کروموزوم‌های Y مکانیزم‌های ویژه‌ای از جمله تشدید ژنتیکی را برای کاهش سرعت نابودی خود به کار گرفته‌اند. این مکانیزم شامل تصاحب نسخه‌های متعدد از ژن‌ها به‌منظور تحریک عملکرد صحیح اسپرم‌ها و جلوگیری از حذف ژن‌ها است.

 

این مکانیزم در گونه‌های مختلف جانوران به عنوان مکانیزم اصلی دفاعی به کار گرفته شده و نقش مهمی در تولید اسپرم و تعیین جنسیت دارد.

 

همچنین کروموزوم Y ساختارهای عجیبی از DNA ایجاد می‌کند که مانند واژه «کایاک» از هر طرف یکسان خوانده می‌شود. این ساختارها امکان تبدیل ژنتیکی را فراهم کرده و مانع تجزیه این کروموزوم می‌شوند.

 

در حال حاضر متخصصان در رابطه با از بین رفتن کروموزم Y دو موضع مخالف را اتخاذ کرده‌اند. گروه اول معتقدند مکانیزم‌های دفاعی این کروموزوم به خوبی عمل می‌کند و آن را از خطر نابودی محافظت می‌کند. اما گروه دوم معتقدند این مکانیز وضعیت کنونی را برای مدتی حفظ کرده و تنها نابودی کروموزوم Y را برای مدتی به تعویق می‌اندازد. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------