ابداع واکسن شخصی‌سازی شده برای درمان تومورهای سرطانی



  اخبار  پزشکی  ,خبرهای  پزشکی,واکسن
گروهی از پژوهشگران دانشگاه‌های آمریکا و سوئیس در همکاری با یکدیگر، واکسنی ابداع کرده‌اند که شاید در آینده به درمان شخصی‌سازی شده تومورهای سرطانی منجر شود. 

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال‌نیوزتودی، دانشمندان در آخرین مرحله از پژوهش‌های مربوط به پزشکی شخصی‌سازی‌شده، واکسنی برای تومور ابداع کرده‌اند که به تومور هر شخص اختصاص پیدا می‌کند. اگرچه این فناوری، هنوز در مراحل نخست خود به سر می‌برد و بررسی آن در مقیاس کوچک آزمایشگاهی انجام شده، امیدوارکننده به نظر می‌رسد.

 

در سال‌های اخیر، تلاش‌های بسیاری برای تولید واکسن‌های ضدسرطان صورت گرفته است که بیشتر آنها، بر طراحی واکسنی تمرکز دارند که بتواند هدف کلی تومور را تشخیص دهد. این روش، تضمین می‌کند که واکسن، توانایی حمله به بیشتر تومورها را داشته باشد اما به تومور خاصی اختصاص ندارد و برای هر تومور متفاوت خواهد بود.

 

اخیرا، پژوهشگران، واکسنی طراحی کرده‌اند که بیمارمدار است و با بیماری هر شخص، تطبیق پیدا می‌کند.

 

این پژوهش، با همکاری موسساتی از جمله "دانشگاه پنسیلوانیا"(University of Pennsylvania) در آمریکا و شعبه‌ای از "موسسه پژوهش سرطان لودویگ"(Ludwig Institute for Cancer Research) در شهر لوزان سوئیس انجام شد.

 

این گروه پژوهشی، بر افراد مبتلا به سرطان تخمدان که درمان آن دشوار است، تمرکز کرد. درمان آنها، شامل جراحی پس از شیمی‌درمانی بود. اگرچه معمولا، نتیجه درمان در آغاز خوب است، بیماری این افراد عود کرد و در مقابل درمان، مقاومت نشان داد.

 

با این که قرار بود این پژوهش، تنها نوع درمان شخصی‌سازی‌شده را تشخیص دهد، نتایج مثبت بودند و پژوهشگران باور دارند که این روش درمانی، ظرفیت بسیار بالایی دارد.

 

هر تومور، جهش‌های خودش را دارد که آن را منحصربه‌فرد می‌سازد. این واکسن به‌خصوص،"واکسن کل تومور"(whole-tumor vaccine) نام دارد زیرا به جای اینکه تنها ناحیه‌ای از تومور را هدف قرار دهد، صدها یا شاید هزاران بار به نواحی گوناگون آن، حمله می‌کند.

 

دکتر "جانوز تنیی"(Janos L. Tanyi) در این باره می‌گوید: ایده ما، تجهیز یک واکنش ایمنی است که تومور را در سطح بسیار وسیع، هدف قرار می‌دهند و به نشانگرهای گوناگون از جمله آنها که فقط در یک تومور خاص وجود دارند، ضربه می‌زنند.

 

طبیعتا، "سلول‌های تی"(T cells)، نسبت به تومورها، واکنش ایمنی نشان می‌دهند اما این واکسن نیز حمله آنها را گسترش می‌دهد و به آنها در غلبه بر قدرت دفاعی قوی سرطان، کمک می‌کند.

 

نتایج این پژوهش، در مجله " Science Translational Medicine" به چاپ رسید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------