شیوع اختلالات روانپزشکی در تهران ٣٠ درصد است



  اخبار  پزشکی  ,خبرهای  پزشکی,اختلالات روانپزشکی
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس آمارهای به دست آمده میزان شیوع اختلالات روانپزشکی در تهران2 / ٣٠ درصد است اما شیوع این اختلال در کشور 4 / 23 درصد از کل جمعیت بالغ است. 

به گزارش ایرنا، ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: در مجموع 6 / 27 درصد از بانوان و4 / 19 درصد مردان دچار اختلال روانپزشکی در کشور هستند و به طور میانگین از هر چهار نفر در گروه سنی ١٥ سال به بالا، یک نفر دچار یک اختلال روانپزشکی در حد ضعیف، متوسط تا شدید است.

 

سخنگوی وزارت بهداشت، ادامه داد: ولی احتمال وجود یک اختلال روانپزشکی در طول عمر از ١٨ تا ٣٦ درصد متغیر است، البته شیوع این اختلالات در استان ها 8 / 12درصد تا 3 / 36 درصد است.

 

حریرچی با بیان اینکه این مطالعات در طول یکسال از ٣٦ هزار نفر تحقیق شده است، ادامه داد: با افزایش سن مشکلات روانی نیز افزایش می یابد؛ البته بیشترین میزان اختلال روانی در میان افراد ٦٥ ساله مشاهده می شود.

 

**بالاترین اختلالات روانی در بی سوادان است

وی با بیان اینکه افزایش میزان سواد در کاهش این اختلالات تاثیر زیادی دارد؛ اظهار داشت: بالاترین اختلالات روانی در بی سوادان است و میزان اختلالات روانی در شهرها بیشتر از روستاها و در میان همسران از دست رفته هم این اختلال روانی بیشتر است.

 

وی درباره سلامت روان در جامعه اظهار کرد: اختلالات روان به دلایل فیزیکی، ژنتیکی، فردی، اجتماعی و دیگر دلایل به وجود می آید، اما سلامت روان بیش از اینکه یک موضوع فردی باشد یک موضوع اجتماعی است.

 

حریرچی ادامه داد: برای بیماران روانی ملاک های مختلفی وجود دارد مانند رفتارهای غیرانطباقی، پریشانی شخصی، اختلال در کارکرد اجتماعی، البته سلامت روان با رفتار و تفکر افراد بستگی دارد.

 

وی تصریح کرد: عوامل مخاطره انگیز بر سلامت روان، زمینه های ژنتیکی و خانوادگی، حوادث و سوانح، بیماری های جسمی مانند سرطان هاست، پرخاشگری افراد، وضعیت اقتصادی، فقر و حتی محیط نیز اثر مضر بر سلامت روان دارد.

 

حریرچی ادامه داد: بار بیماری ها (سال های از دست رفته عمر بر اثر ناتوانی) در مجموع در بیماری های روانی و اعتیاد بعد از بیماری های قلبی و عروقی رتبه دوم را دارد.

 

حریرچی خاطرنشان کرد: متاسفانه بار بیماری های روانی و اعتیاد در کشور از رتبه هشت به 2 رسیده است و پیش بینی می شود میزان افسردگی تا سال ٢٠٣٠ در دنیا، رتبه دوم بار بیماری ها را داشته باشد.

 

وی افسردگی و اضطراب را دو عامل اصلی در سال های از دست رفته عمر به دلیل ناتوانی بیان و اظهار کرد: افرادی که به طور تکرار شونده اخبار منفی را بیشتر می شنوند، استرس زیادی دارند. سخنگوی وزارت بهداشت افزود: براساس یک تحقیق و ارزیابی تاثیر اخبار منفی، خنثی و مثبت روی افراد، تاثیر خبر منفی بر نگرانی شخصی افراد بیشتر است.

 

وی ادامه داد: بیماری های روانی خیلی شدید، یک موضوع مهم است و متاسفانه خیلی از افراد این موضوع را یک انگ (برچسب) می دانند و برای مراجعه به پزشک دچار مشکل می دانند که در این خصوص باید انگ زدایی شود.

 

حریرچی، تامین حداقل نیازهای اقتصادی و کاهش اختلافات خانوادگی، انگ زدایی، ارتقای سطح نشاط اجتماعی، فراهم کردن زمینه مشارکت مردم در فعالیت های اجتماعی و سیاسی، استفاده از رنگ های شاد در فضای شهری، توسعه فضای سبز، تغییر تحول در نظام آموزشی، مدیریت هدفمند اخبار و اطلاع رسانی و تامین امنیت شغلی را از راهکارهای کاهش مشکلات در اختلالات روانی دانست.

 

وی خاطرنشان کرد: خیلی از افراد در شهرهای بزرگ، روزانه ٢ ساعت از زندگی شان را در ترافیک بسر می برند، این موضوع هم روی سلامت مردم تاثیر منفی دارد.

 

**سالک و عقرب گزیدگی در مناطق زلزله زده کرمانشاه

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه بسیاری از افراد نخبه حتی در رشته های پزشکی هم دچار اختلال روانی می شوند، اظهار کرد: باید از انگ زایی برای کاهش بسیاری از تاثیرات این بیماری ها کاست.

 

وی درباره واگذاری بخش نظارت و استانداردسازی موادغذایی به سازمان استاندارد گفت: نقش ما درباره محصولات غذایی بسته بندی شده است و تلاش همه این است که هم استاندارد نظارتی افزایش یابد و البته ما نظارت های شخصی و مکانیزم های خود کنترلی ارائه کنندگان را بالا باید ببریم.

 

حریرچی در پاسخ به این سوال که برای مناطق زلزله زده کرمانشاه و کاهش بیماری ها در این منطقه چه برنامه ای دارید چنین گفت: مناطق زلزله زده کرمانشاه جای بسیار گرمی است و برخی از بیماری ها مانند عقرب گزیدگی و سالک در این استان وجود دارد.

 

وی تصریح کرد: عامل بیماری سالک یکی از عوامل شیوع تجمع در بین نخاله های ساختمانی است و وقتی فاضلاب و مکانیزم آب با مشکل مواجه باشد ممکن است این بیماری ها بیشتر شود و خوشبختانه اقدامات خوبی در این منطقه انجام شده است و مسئولان بهداشتی تلاش جدی دارند.

 

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه تلاش ما این است که شاهد کاهش بیماری ها در این استان باشیم، ادامه داد: ما افزایش غیرعادی بیماری ها در این منطقه را نداریم. امیدواریم شاهد افزایش این بیماری ها با توجه به اقدامات صورت گرفته نباشیم.

 

**هیچ دارویی تغییر قیمت نداشته است

وی درباره شایعات افزایش قیمت دارو با توجه به نرخ بالای ارز برای بیماران خاص صحت دارد، اظهار کرد: هیچ دارویی تغییر قیمت نداشته است و در مورد دارو با مسئولان رده بالای کشوری دیدار داریم که دارو با قیمت ارز نزدیک سه هزار و ٨٠٠ تومان با قیمت سابق تامین شود و مابه التفاوت آن را بانک مرکزی پرداخت می کند.

 

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: با توجه به تعهد در مدیران ارشد دولت، ما برای تامین داروها و تجهیزات پزشکی مشکلی نخواهیم داشت اما مردم می توانند مشکلات خود را به سامانه ١٩٠ (برای موضوع دارو و ملزومات مصرفی)، اطلاع دهند.

 

وی ادامه داد: ممکن است تخلفاتی در این زمینه وجود داشته باشد که با آنها برخورد می شود اما باید گفت قیمت دارو فعلا هیچ تغییری نکرده است و مسئولان ارشد دولت تعهد کردند با تامین ارز آن هیچ مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.

 

سخنگوی وزارت بهداشت درباره تاسیس صندوق دندانپزشکی نیز گفت: اکنون هزینه های دندانپزشکی برای مردم بالاست و ١٨ تا ٢٢ درصد پرداختی از جیب مردم برای خدمات دندانپزشکی است.

 

وی تصریح کرد: البته بیمه مربوط به دندانپزشکی مسایل مربوط به خاص خودش را دارد، پس مردم باید پیشگیری های لازم برای محافظت از دهان و دندان خود را داشته باشند.

 

حریرچی ادامه داد: البته دست اندرکاران حوزه دندانپزشکی دنبال راه حلی برای این موضوع هستند.

 

**بدهی 70 میلیارد تومانی یکی از بیمه های ورشکست شده به وزارت بهداشت

وی درباره بیمه های تجاری و آخرین مطالبات وزارت بهداشت به این بیمه ها نیز افزود: وزارت بهداشت در حد بالایی خدمات مناسب و مطلوبی را به مصدومان حوادث و سوانح رانندگی ارائه می دهد.

 

حریرچی درباره پرداخت ١٠ درصد از بیمه شخص ثالث به وزارت بهداشت و براساس قانون برای ارائه خدمات به مصدومان حوادث و سوانح رانندگی اظهار کرد: از برنامه چهارم تاکنون نتوانستیم این موضوع را عملیاتی کنیم و بیمه های تجاری این پول را از مردم می گیرند و به تدریج این پول را به ما می دهند.

 

وی ادامه داد: اکنون مراکز درمانی و بیمارستانی کشور یک هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان از مجموع خدمات درمانی که به مصدومان سوانح رانندگی داده اند، از بیمه های تجاری طلب دارند.

 

حریرچی با بیان اینکه بیمه ایران ٨٠٠ میلیارد تومان به وزارت بهداشت بدهی دارد، تاکید کرد: حتی یکی از بیمه های کشور که ورشکسته شده است، ٧٠ میلیارد تومان بدهی به وزارت بهداشت دارد.

 

وی با بیان اینکه بیمارستان های ما در شرایط سختی قرار دارند، افزود: وزارت بهداشت خدمات خود را به این مصدومان ارائه می دهند اما انتظار داریم که بیمه ها نیز به این موضوع توجه ویژه برای پرداخت بدهی خود داشته باشند.

 

این مقام مسئول در وزارت بهداشت درباره قیمت گذاری تجهیزات پزشکی توسط وزارت بهداشت نیز اظهار کرد: دولت از سال ١٣٩٣ تکلیف کرده است که وزارت بهداشت این تجهیزات را قیمت گذاری کند اما مشکل آنها مشخص نیست که دنبال قیمت گذاری یا اینکه دنبا قیمت تعیین شده هستند.

 

حریرچی ادامه داد: البته قبل از طرح تحول سلامت قیمت تعداد زیادی از تجهیزات و ملزومات مصرفی کشور ٢ برابر بازارهای مشابه شده بود که نمونه های آن را می توان تجهیزات و ملزومات ارتوپدی، جراحی اعصاب و لنز چشم عنوان کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: ما در این زمینه کشف قیمت کردیم و خوشبختانه بعد از طرح تحول سلامت قیمت برخی از این تجهیزات تا حدودی کاهش قیمت هم داشت.

 

وی درباره تعرفه های پزشکی نیز با بیان اینکه اکنون مراکز درمانی و پزشکان براساس تعرفه های سال ٩٦ خدمات را ارائه می دهند، افزود: در برخی از موارد چندین برابر تعرفه ها مشاهده شد؛ البته باید گفت که ما از تخلفات آنها چشم پوشی نمی کنیم.

 

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: اگرچه هنوز تعرفه های بخش خصوصی و دولتی هنوز اعلام نشده است اما اجازه نخواهیم داد درصد اندکی از متخلفان مشکلاتی را به وجود بیاورند و ما پیگیری قانونی را انجام می دهیم.

 

حریرچی درباره ظرفیت تولید دارویی ایران نیز گفت: اکنون ظرفیت تولیدات دارویی ایران دو برابر است و حدود ٦٠ درصد این ظرفیت خالی است و تنها راه حل آن، صادرات است و باید بازاریابی و دپیلماسی اقتصادی در این زمینه نیز صورت گیرد.

 

وی با بیان اینکه وزیر بهداشت دنبال بازاریابی برای دارو در جریان سفرهایش است، اظهار خاطرنشان کرد: خوشبختانه منطقه، دید مثبت به حوزه دارویی ایران دارد و ما از این پتانسیل استفاده کنیم.

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------