اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

حذف کامل اسید چرب ترانس از فرآورده‌های غذایی تا پایان دولت دوازدهم



  اخبار  پزشکی  ,خبرهای  پزشکی, اسید چرب ترانس
وزیر بهداشت اقدامات انجام شده در حوزه کاهش روغن، نمک و شکر در محصولات و فرآورده‌های غذایی را تشریح کرد. 

به گزارش ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه نخستین مجمع سلامت استان تهران با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: باید خوشحال باشم که موضوع سلامت به تدریج دارد اجتماعی می‌شود و همه دستگاه‌ها خودشان را در این زمینه موظف می‌دانند. زیرا آقای رئیس جمهور رئیس شورای عالی سلامت هستند و خیلی مهم است که دستگاه‌های مختلف برای سلامت مردم احساس تکلیف می‌کنند.

 

وی با تشکر از مدیران استانی از جمله مدیران استان تهران، گفت: هر چند با تاخیر اما برای اولین بار نخستین مجمع سلامت استان تهران تشکیل شد و انتظار می‌رود که اولا از بیماری و عوامل بیماری‌زای جدید پیشگیری کنیم و در وهله دوم برای مشکلات جدی استان تهران با همفکری گام برداریم. برگزاری این جلسه به این منظور بود که اولا مردم، سمن‌ها و NGOها برای فرهنگسازی در حوزه خودمراقبتی پای کار آیند و کمک کنند و دوما همه دستگاه‌ها در سطح استان تشویق شوند تا در حوزه‌هایی که به سلامت مردم باز می‌گردد، موثر واقع شوند.

 

هاشمی افزود: رسانه باید موضوعات و اقدامات این مجامع را رصد کند و ببیند در این جلسات چه اتفاقاتی می‌افتد. بنابراین باید اقدامات چنین جلساتی را دنبال کرد تا ببینیم چه بهره‌ای برای مردم دارد. البته در حوزه سلامت مردم نباید منتظر دولت و مجلس باشند. بلکه سلامتی چیزی است که خداوند آن را به همه مردم داده و باید از آن مراقبت کنیم. به عنوان مثال در حوزه دندان خودمان باید مراقبت کنیم، مسواک بزنیم. کمتر شیرینی بخوریم و سیگار نکشیم. مراقبت از سلامت افراد بر عهده دولت نیست بلکه خودشان باید خودمراقبتی کنند و با اراده بتوانند از سلامتشان مراقبت کنند و به نحوی زندگی کنند که عمر طبیعی داشته باشند و علیل نشوند. این موضوع دست خودمان است. هر چند که تصمیمات دولت، مجلس و قوه قضاییه در این زمینه موثر است اما اگر مردم خودشان شروع کنند و از سلامتشان مراقبت کنند می‌توانند صدایشان را بلندتر کرده و مطالبه گری کنند و در جاهایی که دستگاه‌های مختلف به سلامتی‌شان آسیب می‌رسانند هشدار دهند.

 

هاشمی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات وزارت بهداشت در راستای کاهش روغن، نمک و شکر در فرآورده‌های غذایی گفت: در این زمینه در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصمیماتی گرفته شد. به عنوان مثال قرار شد تا حداکثر تا پایان این دولت اسید چرب ترانس را به طور کامل حذف کنیم و این اتفاق در حال رخ دادن است. در زمینه کاهش نمک و شکر هم قرار شد هر سال میزان نمک و شکر را به تدریج در محصولاتی که پروانه سازمان غذا و دارو و یا سازمان استاندارد را دارند کاهش یابد. این موضوع به این معنی نیست که دیگر در بازار محصولات پرچرب، پر نمک و یا پرشیرینی و آسیب زننده وجود ندارد. بالاخره تبلیغات انجام می‌شود و کسی که می‌خواهد از این محصولات استفاده کند باید هزینه آن را هم پرداخت کند. یعنی کسی که می‌خواهد غذاهای پرچرب، پرنمک و آسیب‌زا استفاده کند باید هزینه آن را هم پرداخت کند.

 

وی در پایان گفت: امیدوارم مجلس شورای اسلامی نیز همانطور که در بودجه سال ۹۷ ما را همراهی کردند این مسیر را ادامه دهند. البته نمی‌توان درها را بست اما کسی که می‌خواهد سیگار بکشد و یا کالایی آسیب‌زا را مصرف کند باید بداند که این محصول چقدر به سلامتی‌اش آسیب می‌زند و اگر خواست باز هم آنها را مصرف کند خودش عوارض و هزینه آن را بپردازد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------