درمان شکستگی استخوان با برچسب زیست سازگار



  اخبار  پزشکی  ,خبرهای  پزشکی, شکستگی استخوان
محققان موفق به تولید یک برچسب استخوانی زیست سازگار شده اند که جایگزین پیچ و پلاک می شود. قرار گرفتن برچسب استخوانی حدود 5 دقیقه طول می کشد و با استفاده از نور LED سخت و محکم می شود. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، برای پرکردن حفره های دندان از کامپوزیت های رزینی استفاده می شود، ولی زمانی که شکستگی استخوان رخ می دهد، نمی توان از این روش استفاده کرد و بیمار نیازمند جراحی و ایمپلنت پیچ و پلاک های فلزی برای ثابت نگهداشتن استخوان است.

 

این تجهیزات معمولا ثابت‌کننده‌های خارجی (اکسترنال فیکساتورها) نامیده می شوند که اغلب بسیار گران قیمت هستند و بیمار پس از عمل جراحی و کاشت این ثابت کننده ها در استخوان هایی مانند مچ، ساعد و ران، باید مدتی استراحت مطلق داشته باشد. در برخی از مواد عفونت های ناشی از این فلزات در بدن مشکلات جدی برای بیمار بوجود می آورند و باید به سرعت خارج شوند.

 

محققان موسسه فناوری KTH در سوئد و موسسه کارولینسکا در سوئد موفق به ساخت یک برچسب زیست سازگار شده اند. این برچسب به گونه ای طراحی شده است که به استخوان های مرطوب نیز می چسبد.

 

در ابتدا یک لایه اولیه اسیدی روی استخوان قرار می گیرد، این لایه منجر به ساییش سطح استخوان در مقیاس میکروسکوپی می شود و باعث می شود لایه در معرض رشته های کلاژن استخوان قرار بگیرد. سپس رزین چسبناک که شامل رشته های بسیار کوچک است، به رشته های کلاژن استخوان متصل می شوند. سپس رزین در معرض نور LED قرار می گیرد و سخت می شود.

 

این مرحله همانند کاری است که دندانپزشکان برای سخت شدن کامپوزیت ترمیمی دندان استفاده می کنند. مراحل اولیه این روش که به طور کلی 5 دقیقه به طول می انجامد، در استخوان موش موفقیت آمیز گزارش شده است و استحکام آن 55 درصد بیشتر از کامپوزیت های دندان است و به اندازه ای محکم است که می تواند استخوان شکسته را نگه دارد. این روش آماده آزمایش های بالینی است. این روش به طور کلی حدود 5 دقیقه طول می کشد که در نوع خود بی سابقه است.

 

نتایج این مطالعه در نشریه Advanced Functional Materials منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------