باردار نشدن به موقع و افزایش احتمال ابتلا به آندومتریوز



  اخبارپزشکی ,خبرهای پزشکی ,آندومتریوز

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی با اشاره به اینکه باردار نشدن به موقع احتمال ابتلا به آندومتریوز را افزایش می‌دهد، گفت: استفاده از داروهای ضددرد، هورمون درمانی، جراحی و هیستروکتومی از روش‌های درمانی این بیماری است که انتخاب نوع درمان به شرایط بیمار و شدت بیماری بستگی دارد. 

به گزارش ایرنا از انجمن زنان و زایمان، دکتر آمنه سادات حقگو در مورد بیماری آندومتریوز در زنان توضیح داد: بافت هایی که چرخه قاعدگی در آنها انجام می شود و در داخل رحم ریزش کرده و به شکل خونریزی ماهانه از رحم خارج می شود، آندومتر نام دارد و آندومتریوز نیز برگرفته از همان بافت آندومتر است.

 

وی افزود: به بیان ساده تر اگر بافت آندومتر در جایی غیر از حفره رحم وجود داشته باشد، بافت آندومتریوز نامیده می شود؛ بافت آندومتریوز می تواند روی لوله های رحم و تخمدان یا ارگان های دیگر داخل شکم مانند روده و مثانه یا حتی مناطق دوردست تر مانند ریه و در موارد نادر در مغز و بینی ایجاد شود. در واقع بافت خونریزی دهنده زمان قاعدگی اگر به علل ناشناخته ای در مناطق دیگری بروز و رشد کند، می تواند مسائل و مشکلاتی را برای فرد به همراه داشته باشد.

 

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی ادامه داد: محققان می گویند یکی از علت‌های مهم ناباروری در میان زوج ها آندومتریوز است اما نکته اینجاست که شیوع این بیماری تا قبل از مجهز شدن علم پزشکی به سونوگرافی و وسایل تشخیصی پیشرفته چندان مشخص نبود و حالا با کمک این همه پیشرفت به نظر می رسد تقریباً 176 میلیون زن در جهان به آن مبتلا هستند.

 

حقگو اضافه کرد: این در حالی است که بسیاری از زنان هیچ علامتی از این بیماری نشان نمی دهند و هرچند که یکی از علل ناباروری، بروز این بیماری تشخیص داده شده اما به نظر می رسد آندومتریوز طیف بسیار گسترده ای دارد و با درمان به موقع آن، می‌توان از بسیاری از مسائل، مشکلات و عوارض پیشگیری کرد.

 

این جراح لاپاراسکوپی پیشرفته و هیستروسکوپی ادامه داد: بسیاری از عوامل از جمله باردار نشدن بعد از ازدواج، ابتلای یک و یا چند نفر از اقوام نزدیک به آندومتریوز، سابقه عفونت لگنی و اختلال رحمی نیز خطر ابتلای به آندومتریوز را افزایش می دهد.

 

وی با بیان اینکه نشانه های آندومتریوز به طور موقت با بارداری از بین می روند، گفت: این نشانه ها با یائسگی به طور کامل از بین می روند مگر اینکه بیمار در حال مصرف استروژن باشد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------