ویرایش ژن جنین انسان برای اولین بار در آمریکا



  اخبارپزشکی ,خبرهای پزشکی, ژن جنین انسان

گزارش‌های به دست آمده از دانشگاه علم و سلامت اورگن(OHSU) در پورتلند حاکی از آن است که پس از گذشت دو سال از انجام اولین ویرایش ژن در انسانها که توسط محققان چینی صورت گرفت، برای اولین بار از این روش در ایالات متحده استفاده شده است. 

به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، دانشگاه OHSU با ویرایش ژنتیکی تعدادی از جنین‌ها در آزمایشگاه موفق به اصلاح ژن‌های معیوب که باعث بیماری‌های ارثی می شوند، به موفقیت بزرگی نائل شده است.

 

بر طبق گزارشات به دست آمده، هیچ یک از این جنین‌ها بیش از چند روز اجازه رشد نیافتند.

 

برخی از کشورها یک کنوانسیون را امضا کرده اند که به موجب آن، ویرایش ژنتیکی نوزادان ممنوع شده است، چرا که به اعتقاد آنها این امر سبب به وجود آمدن نوزادان اصلاح شده designer babies"" می‌شود.

 

محققان این پژوهش برای اصلاح ژنتیک این جنین‌ها از فناوری شناخته شده به نام کریسپر CRISPR)) استفاده کردند که به دلیل توانایی تغییر سریع و کارآمد ژن‌ها، مرزهای جدیدی را در پزشکی ژنتیکی درنوردیده است.

 

"تناوب‌های کوتاه پالیندروم فاصله‌دار منظم خوشه‌ای"(Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats) یا به اختصار کریسپر(CRISPR) بخشی از دی‌ان‌ای پروکاریوت هستند که حاوی تناوب‌های کوتاه توالی‌های بنیادین می‌باشند.

 

کریسپر به عنوان یک نوع قیچی مولکولی عمل کرده و می‌تواند بخش‌های ناخواسته ژنوم را بریده و آن را با کشش‌های جدید دی‌ان‌ای جایگزین کند.

 

در دسامبر سال 2015، دانشمندان و اخلاق گرایان در یک نشست بین‌المللی در آکادمی ملی علوم در واشنگتن((NAS اعلام کردند که برای استفاده از تکنولوژی ویرایش ژن در جنین های انسان برای مقاصد درمانی، مانند اصلاح بیماری‌های ژنتیکی تا زمانی که مسائل ایمنی آن حل نشده و کارآیی آن اثبات نشده باشد، مسئولیتی را به عهده ندارند.

 

اما در اوایل سال جاری، NAS و آکادمی ملی پزشکی اعلام کردند، پیشرفت‌های علمی در سلول‌های تولید مثل انسان می‌شود که نیازمند توجه جدی است.

 

نتایج به دست آمده از این پژوهش به زودی در scientific journal منتشر خواهد شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------