صرفه‌جویی چند میلیون دلاری با داروهای چشمیِ ژنریک



  اخبارپزشکی ,خبرهای  پزشکی  ,قطره چشم

کارشناسان سلامت در آمریکا می‌گویند که با تجویز قطره‌های چشمیِ عمومی برای بیماران مسن می‌توان صدها میلیون دلار در سال در هزینه‌های درمانیِ دولتی صرفه‌جویی کرد.

به گزارش ایسنا، بیماری‌هایی همچون خشکی چشم و آب سیاه که برای کنترل آنها به مصرف روزانه قطره‌های چشم نیاز است در میان افراد مسن و سالمند شایع هستند.

 

به گفته کارشناسان دانشگاه میشیگان، متخصصان چشم‌پزشک که سالمندان را تحت درمان قرار می‌دهند در بیش از سه چهارم موارد برای درمان بیماری‌های چشمی در افراد مسن قطره‌های چشمی دارای "نام تجاری" تجویز می‌کنند در حالی که سایر پزشکان فقط در یک سوم موارد این بیماری‌ها را با داروهای دارای نام تجاری معالجه می‌کنند و این در حالی است که قیمت داروهای با نام تجاری به مراتب بیشتر از داروهای ژنریک است.

 

در چنین شرایطی مقامات بهداشتیِ آمریکا به دنبال راهکارهایی برای کاهش هزینه‌های دولتیِ مراقبت‌های بهداشتی هستند و تلاش می‌کنند که با تجویز داروهای ژنریک (با قیمت کمتر) به جای داروهای با نام تجاری یا با رایزنی بر سر قیمت دارو در هزینه‌های درمانی صرفه جویی شود.

 

آنها معتقدند اگرچه به نظر می‌رسد که استفاده از یک دارو با نام تجاری برای یک بیمار هزینه چندانی ندارد اما در نهایت مجموع این هزینه‌ها با توجه به فراگیریِ بیماری‌های چشمی در میان سالمندان، سرسام‌آور خواهد بود.

 

کارشناسان آمریکایی همچنین اظهار داشتند: شواهدی وجود ندارد که نشان دهد داروهای تجاری بر داروهای عمومی (ژنریک) که قیمت آن‌ها سه تا چهار برابر کمتر از داروهای تجاری است ارجحیت دارند.

 

به گزارش هلث دی نیوز، همچنین در بررسی هزینه‌های تجویز قطره چشم در سال ۲۰۱۳ در آمریکا مشخص شد با استفاده از داروهای کم هزینه عمومی می‌توان در سال ۸۸۲ میلیون دلار در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد.

 

در توضیح داروهای ژنریک باید گفت که در کشورهای مختلف به شیوه‌های گوناگون تلاش می‌شود که از حقوق نخستین تولیدکننده دارو حمایت شود. به عنوان مثال بر اساس قانونی که FDA آمریکا از آن حمایت می‌کند، تولیدکننده‌ دارو حداکثر تا ۲۰ سال می‌تواند به عرضه‌ اختصاصی دارو بپردازد. اما بعد از آن همه‌ تولیدکنندگان دیگر می‌توانند معادل همان دارو را با یک نام تجاری ژنریک تولید و عرضه کنند. همان برندی که به عنوان داروی ژنریک شناخته می‌شود و البته نباید از کیفیت دارو کاسته شود.

 

 

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------