امکان درمان موثر اختلالات مغزی با ایمپلنت جدید



  اخبارپزشکی,خبرهای  پزشکی,اختلالات مغزی با ایمپلنت جدید

محققان دانشگاه ریورساید کالیفرنیا با همکاری محققان مکزیکی فناوری جدیدی را ابداع کردند که امکان درمان موثر اختلالات مغزی را با استفاده از فناوری مافوق صوت فراهم می‌کند. 

به گزارش ایرنا از ساینس دیلی، این فناوری جدید که با عنوان «پنجره‌ای به مغز» شناخته می‌شود، در واقع یک ایمپلنت است که زیر پوست سر قرار گرفته و جایگزین بخشی از استخوان جمجمه می‌شود.

 

فناوری مافوق صوت برای درمان اختلالات مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون کاربرد دارد و با استفاده از آن می‌توان لخته‌های خون عامل سکته و همچنین سلول‌های سرطانی را از بین برد. اما متاسفانه ضخامت و تراکم استخوان جمجمه بخش عمده امواج ماموق صوت را قبل از رسیدن به مغز، جذب یا منعکس می‌کند و مانع درمان موثر با استفاده از این شیوه می‌شود.

 

ایمپلنت جدید، از نوعی ماده سرامیکی موسوم به YSZ ساخته شده که با ساختارهای زیستی سازگاری دارد، بسیار سخت و در برابر شکستگی مقاوم است. به همین علت در ساخت تاج دندان و مفاصل مصنوعی کاربرد دارد. این ماده ساختار متخلخلی دارد و امکان عبور امواج مافوق صوت هدفمند را در جریان جلسات درمان فراهم می‌کند.

 

پیش از این نمونه دیگری از این فناوری با هدف لیزر درمانی مغز طراحی و ساخته شده است که اکنون مراحل آزمایشات کلینیکی را طی می‌کند.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Advanced Healthcare Materials منتشر شده است. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------