کشف پروتئینی که برای قلب کارکرد ورزش را دارد



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,

دانشمندان یک پروتئین جدید کشف کرده‌اند که اثر ورزش را در بدن شبیه‌سازی کرده و می‌تواند برای افرادی که دچار نارسایی قلبی هستند، کمک شایانی باشد. 

به گزارش ایسنا و به نقل از تک تایمز، محققان خبر از کشف یک پروتئین داده‌اند که تاثیر فعالیت‌های ورزشی را در بدن تقلید کرده و قلب را وادار به پمپاژ خون بیشتر می‌کند و در نتیجه موجب تقویت قلب و سلامتی بدن می‌گردد.

 

این یافته‌ها می‌تواند مسیر جدیدی در توسعه درمان‌های بیماران مبتلا به نارسایی قلبی باز کند.

 

نارسایی قلبی اغلب به معنای نارسایی مزمن قلب است و زمانی رخ می‌دهد که قلب قادر به پمپاژ کافی خون نیست و نمی‌تواند جریان خون کافی را به اعضای بدن برساند. علائم و نشانه‌های این بیماری مواردی از قبیل تنگی نفس، خستگی مفرط و ورم ساق پا است.

 

تنگی نفس معمولا با ورزش، هنگام دراز کشیدن و شب هنگام خواب بدتر می‌گردد. برای افراد مبتلا اغلب محدودیتی برای ورزش کردن وجود دارد، حتی اگر به خوبی هم درمان شوند.

 

دلایل معمول بیماری نارسایی قلبی شامل مواردی همچون بیماری عروق کرونر از قبیل سکته قلبی، جریان خون بالا، فیبریلاسیون دهلیزی، نارسایی دریچه قلب، سوءمصرف الکل و کاردیومیوپاتی است. این موارد با تغییر ساختار یا عملکرد قلب باعث نارسایی قلبی می‌گردند.

 

نارسایی قلبی نوعی شرایط معمول، پرهزینه و احتمالاً مهلک است. در کشورهای توسعه‌یافته، حدود دو درصد از بزرگسالان دچار نارسایی قلبی هستند و در افراد بالای ۶۵ سال، این عدد بین ۶ تا ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

 

در سال بعد از تشخیص این بیماری، خطر مرگ حدود ۳۵ درصد است و بعد از آن هر ساله این میزان کمتر از ده درصد کاهش می‌یابد. این میزان خطر مشابه با بعضی از انواع سرطان است.

 

نارسایی مزمن قلبی یکی از دلایل اصلی مرگ و ناتوانی در کشورهای جهان اول است. آمارهای مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا نشان می‌دهد که 5.7 میلیون بزرگسال در آمریکا نارسایی قلبی دارند.

 

این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که قلب نمی‌تواند مقدار خون کافی را از طریق بدن پمپ کند، اغلب به دلیل یک حمله قلبی که به بافت عضله قلب آسیب می‌رساند.

 

بیماران نارسایی قلبی اغلب در توانایی‌های خود در انجام فعالیت‌های ورزش محدود هستند، اما کشف جدید می‌تواند منجر به درمان‌هایی شود که بیماران نارسایی قلبی می‌توانند از مزایای تاثیرات ورزش برخوردار شوند.

 

در این پژوهش، محققان دریافتند که پروتئین "کاردیوتروفین 1" یا "CT1" باعث می‌شود که قلب خون بیشتری را حتی بدون حرکت فیزیکی فعال، پمپاژ کند. این باعث می‌شود که این پروتئین برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی مفید باشد، کسانی که انجام ورزش برایشان دشوار و خطرناک است.

 

در مطالعات حیوانی، محققان متوجه شدند که عضلات قلب که با پروتئین درمان می‌شوند، تقویت شده و الیاف سالم‌تری دارند.

 

محققان همچنین دریافتند که این پروتئین به بهبود آسیب عضلات قلب در راستای رشد سالم و بهبود جریان خون کمک می‌کند، که می‌تواند توانایی قلب را برای پمپاژ خون مثل آنچه که فرد هنگام تمرین ورزشی انجام می‌دهد، افزایش دهد.

 

همچنین درمان با "CT-1" برای بهبود عملکرد قلب در نارسایی‌های قلب که ناشی از حمله قلبی و فشار خون بالا بود، موثر یافت شد.

 

"دانکن استوارت" پژوهشگر این مطالعه از دانشگاه اتاوا گفت که آزمایشات تجربی با استفاده از این پروتئین، می‌تواند در درمان نارسایی‌های چپ و راست قلب موثر واقع شود.

 

وی افزود: در حال حاضر تنها درمان برای نارسایی راست قلب، روش پیوند عضو است. اگرچه ما داروهایی داریم که می‌تواند علایم نارسایی‌های چپ قلب را کاهش دهد، اما نمی‌توانیم مشکل را به طور کامل حل کنیم. ضمن این که نارسایی قلب در سمت چپ در طول زمان اغلب منجر به نارسایی راست قلب می‌شود.

 

این پژوهش در مجله "Cell Research" منتشر شده است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------