سمی که به نام دارو مصرف می‌کنیم!



  اخبارپزشکی  ,خبرهای  پزشکی ,  مصرف خودسرانه دارو

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان اظهار کرد: مصرف داروی خودسرانه می‌تواند به‌عنوان سم تلقی شود.

جواد تاج‌کی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه یکی از معضلات حال حاضر در جامعه ما مصرف خودسرانه دارو است، گفت: دارو به عنوان یک محصول درمانی باید با محصولات معمولی تفاوت داشته باشد و تحت شرایط خاصی به بیماران عرضه شود اما متاسفانه سهل‌الوصول بودن دسترسی به داروها موجب شده است که مردم بدون تجویز پزشک به تهیه دارو اقدام کنند.

 

وی ادامه داد: نگهداری از دارو شرایط خاصی را می‌طلبد و از همین منظر است که نیاز به افراد تحصیل کرده در زمینه فروش دارو و در دسترس قرار دادن اطلاعات به بیمار در داروخانه‌ها حس می‌شود.

 

این مسئول خاطرنشان کرد: جامعه امروز هنوز به آن درصد از باور نرسیده است که حق فنی که داروساز به میزان کمی دریافت می‌کند حق او است و در جامعه‌ای این چنینی همه دلایل دست به دست هم می‌دهند تا منجر به این شود که دارو بدون تجویز پزشک در اختیار بیمار قرار گیرد.

 

تاج‌کی با اشاره به اینکه معنای لغتی دارو سم است، گفت: هر دارو باید با تجویز پزشک و در دز و میزان مطلوب و مختص بیمار تجویز شود و مردم جامعه باید به سمت این حرکت کنند که مصرف دارو  بدون تجویز را کنار بگذارند.

 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه مصرف کدئین و آنتی‌بیوتیک‌ها باید با تجویز پزشک صورت گیرد و در صورتی که افراد به داروخانه مراجعه کردند و جواب منفی از فروشنده دریافت کردند نباید غیرمنطقی رفتار کنند؛ چرا که هر دارویی نیاز به این دارد که با صلاح دید پزشک تجویز شود.

 

این مسئول افزود: مصرف بیش از حد دارو و یا بدون تجویز دارو می‌تواند در جای خود تبدیل به سم شود و موجب آسیب به بیمار شود.

 

تاج‌کی افزود: استفاده از تقویت کننده‌ها و مکمل‌های غذایی یکی دیگر از سمت‌گیری‌هایی که جامعه امروز به سمت آن سوق یافته است و فکر می‌کند با مصرف این مکمل‌ها و ویتامین‌ها می‌تواند وضعیت سلامتی خود را بهبود بخشد، در حالی که مصرف همین مکمل‌ها و ویتامین‌ها هم بدون تجویز دارو می‌تواند باعث مشکلاتی شود و از همین منظر این مکمل‌ها باید با تجویز پزشک استفاده شود.

 

وی خاطرنشان کرد: گاهی هزینه‌ای که برای یک مشاوره کوچک و یا مراجعه به پزشک خرج می‌شود، می‌تواند از هزینه‌ای که در مصرف داروی خود سرانه خرج می‌شود کمتر باشد، از همین رو بهتر از در این زمینه پیشگیری کنیم و خودسرانه و بدون تجویز پزشک دارو مصرف نکنیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------