اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

تشخیص زودهنگام آلزایمر با معاینه چشم



  اخبار پزشکی  ,خبرهای  پزشکی , آلزایمر

مطالعه دانشمندان نشان می‌دهد می‌توان با معاینه چشم، موفق به پیش‌بینی زودهنگام امکان ابتلا به آلزایمر شد. 

به گزارش ایسنا به نقل از گیزمگ، در حال حاضر به منظور تشخیص قطعی بیماری آلزایمر، پزشکان مجبورند اسکن "برش‌نگاری با گسیل پوزیترون"(PET)   را از مغز بیماران بگیرند. با این حال، نه تنها این فرآیند هزینه‌بر بوده بلکه نیازمند تزریق ردیاب‌های رادیواکتیو به بدن بیمار است.

 

به تازگی محققان مدعی‌ شده‌اند می‌توان با اسکن ساده چشم امکان ابتلا به این بیماری را به طور زودهنگام تشخیص داد.

 

در بیماری‌ آلزایمر، پلاک‌هایی متشکل از پروتئینی موسوم به "بتا آمیلوئید" در مغز بیماران شکل می‌گیرد که به سلول‌های مغزی آسیب رسانده و آن‌ها را نابود می‌کند. در واقع اسکن‌ PET هم به دنبال همین پلاک‌ها می‌گردد.

 

تیمی از دانشمندان "مرکز پزشکی سدارز-سینای" در امریکا بر اساس یک مطالعه قبلی، دریافتند همین میزان انباشت‌های پروتئین بتا آمیلوئید در شبکیه (واقع در پشت چشم) هم شکل می‌گیرد و میزان پلاک‌ شناسایی شده در این بخش با میزان پلاک موجود در نواحی مغزی بیماران آلزایمری برابری می‌کند. این بدین معناست که می‌توان امکان بروز آلزایمر را سال‌ها قبل از ظهور علائم واقعی آن، با استفاده از اسکن چشم پیش‌بینی کرد.

 

در یک پژوهش بالینی، 16 بیمار مبتلا به آلزایمر پس از نوشیدن محلولی حاوی کورکومین، معاینه چشم را از سر گذراندند. این ماده که در زردچوبه هم یافت می‌شود، موجب شفاف‌شدن پلاک‌های آمیلوئید در شبکیه چشم بیماران می‌شود بنابراین می‌توان پلاک‌ها را به آسانی شناسایی کرد. زمانی که محققان اسکن‌های چشم بیماران را با گروه کنترل متشکل از افراد سالم مقایسه کردند، ارتباط بین پلاک‌ها در شبکیه و مغز مشخص شد.

 

دکتر "کیت ال. بلاک" (Keith L. Black)، یکی از رهبران این مطالعه، گفت: امیدواریم بتوانیم اسکن چشم را به عنوان یک ابزار غربالگری جهت شناسایی زودهنگام آلزایمر به کار ببریم تا بتوانیم با دارو و تغییر دادن سبک زندگی فرد در روند ابتلای وی به آلزایمر مداخله کنیم و آن را تغییر دهیم.

 

جزئیات این پژوهش در مجله JCI Insight منتشر شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------