از بین بردن سلول های سرطانی با سوراخ کردنشان ممکن شد



  اخبار اجتماعی ,خبرهای  اجتماعی ,سلول های سرطانی

.محققان دانشمندان رایس در آمریکا با همکاری پژوهشگرانی در دانشگاه کارولینای شمالی و انگلیس موفق به تولید مولکول های مجهز به موتور در مقیاس نانو برای سوراخ کردن و نابودی سلول های سرطانی شدند. 

به گزارش مهر به نقل از دیجیتال ترندز، این مولکول ها می توانند مانند نوک مته به درون غشای سلول های سرطانی نفوذ کنند و آنها را تخریب کنند.

 

مولکول های یادشده می توانند در صورت شناسایی یک سلول به عنوان سلولی خوب و مفید داروهای التیام بخش و شفادهنده را به آن تزریق کنند.

 

این دستاورد علمی، گامی بسیار مهم در جهت درمان انواع بیماری سرطان محسوب می شود. روش های فعلی مداوای بیماری سرطان و به خصوص روش شیمی درمانی بدون تمییز دادن سلول های سالم و مفید و سلول های بد و مخرب انجام می شود و لذا با آسیب دیدن سلول های سالم وغیرسالم نمی توان از درمان پایدار و قطعی فرد بیمار مطمئن شد.

 

دانشمندان می گویند این مولکول های مجهز به موتور و دارای توان حرکت را می توان برای درمان بیماری ها و مشکلات ارگانیسم های زنده به کار گرفت و این یک تحول بسیار اساسی محسوب می شود. کارآیی و دقت بالا در جهت تشخیص سلول های سالم از معیوب مهم ترین مزیت روش یاد شده محسوب می شود.

 

محققان معتقدند درمان سرطان پوست از این طریق بسیار محتمل است. زیرا مولکول های دارای موتور می توانند به راحتی به سلول های بدخیم دسترسی یافته و آنها را بکشند. برای کنترل حرکت این مولکول ها از اشعه ماورا بنفش استفاده می شود که از طریق فیبر نوری هدایت می شود. محصول نهایی مانند یک اره برقی بسیار کوچک عمل کرده و با سرعت باورنکردنی ۲ تا ۳ میلیون دور در ثانیه فعالیت کرده و غشای سلول های هدف را می برد و به داخل آنها نفوذ می کند.

 

البته استفاده از این روش فعلا با محدودیت هایی همراه است. از جمله اینکه نفوذ این مولکول ها فعلا تنها به سلول هایی که در لایه های بیرونی تر بدن قرار دارند، ممکن است. از سوی دیگر استفاده بیش از حد از اشعه ماورا بنفش برای بدن انسان مضر است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------