مشاهده یک کانون بیماری تب برفکی در چهارمحال و بختیاری



  اخبار پزشکی,خبرهای پزشکی, بیماری تب برفکی

مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر یک کانون بیماری تب برفکی در منطقه فرخشهر مشاهده شده که تعدادی از گاو و گوساله‌های این کانون درگیر بیماری تب برفکی شده‌اند. 

به‌ گزارش ایسنا، عبدالمحمد نجاتی اظهار کرد: بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های عفونی با عامل ویروسی است که در دام‌ها به شدت واگیر دار است و به لحاظ کاهش وزن و تولید شیر خسارات اقتصادی زیادی به دامداران وارد می‌کند.

 

وی افزود: ورود و خروج غیر مجاز دام توسط برخی از دامداران ( به عنوان دلال و چوبدار) همچنین ممانعت از واکسیناسیون، تعدادی از گاو های آبستن سنگین و نداشتن ایمنی لازم باعث بروز خفیف بیماری شده است.

 

نجاتی گفت: در سال گذشته طی 3 مرحله واکسیناسیون رایگان تب برفکی تعداد 175 هزار و 483 راس گاو و گوساله و 2 میلیون و 226 هزار و 255 راس گوسفند و بز و در سال جاری نیز تا کنون 58 هزار و 909 راس گاو و گوساله و 968 هزار و 406 راس گوسفند و بز علیه بیماری واکسینه شده است.

 

مدیرکل دامپزشکی استان در پی شایعات انجام شده در فضای مجازی در خصوص مصرف گوشت‌های آلوده به این بیماری، تصریح کرد: گوشت‌های مصرفی مردم پس ازکشتار دام در کشتارگاه و انجام بازرسی‌های لازم به مدت 24 ساعت در پیش سرد 4-0 درجه نگهداری می‌شود و سپس بدست مصرف کنندگان می‌رسد و در صورتی که موردی از بیماری در لاشه های کشتاری مشاهده شود بازرسان بهداشتی دامپزشکی لاشه بیمار را حذف می‌کنند.

 

وی از دامداران و مدیران مجتمع‌های دامپروری خواست از ورود و خروج دام به دامداری خود بدون مجوز دامپزشکی جدا خوداری کرده و با اکیپ‌های واکسیناسیون همکاری لازم را داشته باشند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------