ارتباط شیردهی به نوزاد با کاهش ریسک ابتلا به آندومتریوز



  اخبارپزشکی ,خبرهای  پزشکی , نوزاد

تحقیق جدید نشان می دهد زنانی که حداقل به یک کودک شیر داده باشند کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آندومتریوز قرار دارند. 

به گزارش  مهر، بیماری آندومتریوز مشکلی مزمن و غالبا همراه با درد است و زمانی روی می دهد که پوشش درونی رحم خارج از اندام تناسلی بر روی لوله های فالوپ، تخمدان ها و یا منطقه ای دیگر رشد می کند.

 

لسلی فارلاند، سرپرست تیم تحقیق از بیمارستان زنان و بریگام بوستون، در این باره می گوید: «ما دریافتیم زنانی که مدت زمان بیشتری به نوزادشان شیر داده بودند، با احتمال کمتر ابتلا به بیماری آندومتریوز مواجه بودند.»

 

وی در ادامه می افزاید: «با در نظر گرفتن ماهیت مزمن بیماری آندومتریوز و تعداد کم فاکتورهای پرخطر قابل اصلاح آن، شیردهی ممکن است رفتار قابل اصلاح مهمی در جهت کاهش ریسک بروز آندومتریوز در بین زنان بعد از بارداری باشد.»

 

این مطالعه شامل هزاران زن بود که از سال ۱۹۸۹ در مطالعه شرکت کرده بودند و به مدت دو دهه تحت نظر بودند. محققان دریافتند در طول این مدت، حدود ۳۳۰۰ زن بعد از زایمان اولین فرزندشان مبتلا به آندومتریوز شده بودند.

 

سپس محققان بر رفتار شیردهی بخصوص مدت زمان شیردهی در زنان تمرکز کردند.

 

یافته ها نشان داد ریسک آندومتریوز در زنان به ازای هر سه ماه شیردهی بیشتر بعد از هر بارداری تا ۸ درصد کاهش داشت.

 

مطالعه همچنین نشان داد زنانی که ۱۸ ماه یا بیشتر در طول سال های باروری خود که ممکن است شامل چندین بارداری باشد، به نوزادشان شیر داده باشند با ۳۰ درصد ریسک کمتر ابتلا به آندومتریوز مواجه هستند.

 

به گفته محققان، توقف موقت عادت ماهیانه در طول شیردهی بلافاصله بعد از زایمان ممکن است دلیل احتمالی کاهش ریسک ابتلا به آندومتریوز باشد. همچنین تغییرات هورمونی مرتبط با شیردهی هم در این زمینه نقش دارند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------