مشاهده هرچه بهتر تومورها با کمک نقاط کوانتومی



  اخبار پزشکی,خبرهای   پزشکی, تومور

دانشمندان در موسسه اکتشافات پزشکی "استنفورد برنهام" (Sanford Burnham Prebys) در سن دیگو، کالیفرنیا، از روشی جدید برای تصویربرداری اپتیکی از تومورها با شفافیتی بی‌سابقه و با استفاده از "نقاط کوانتومی"(quantum dots) بهره گرفتند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از لینکف، "کوانتوم دات" (Quantom dot یا QD) یا نقاط کوانتومی نیمه‌رساناهایی هستند که امروزه استفاده‌های گوناگونی در صنعت و پزشکی دارند.

 

در صنعت از کوانتوم دات‌ها برای ساخت لامپ‌های ال‌ای‌دی، باتری‌های خورشیدی و... استفاده می‌گردد. در پزشکی نیز از آنها برای طراحی و ساخت نانو بیوحسگرهای بسیار حساس و با پایداری نوری بالاتر نسبت به رنگ‌ریزه‌های مرسوم استفاده می‌شود.

 

این نانو ساختارها ذرات کوچکی هستند که تنها چند نانومتر عرض دارند و زمانیکه با پرتو نور تحریک می‌شوند، یک طول موج خاص تولید می‌کنند.

 

نقاط کوانتومی به خودی خود کاملا روشن هستند اما سیگنال‌های آنها توسط نقاط کوانتومی دیگر که در مجاورت آنها قرار دارند، رنگ می‌بازند.

 

این تیم برای پاکسازی این سیگنال‌ها و مشاهده هرچه دقیق‌تر تومورها از ماده‌ای به "نقش افکن" (etchant) استفاده کردند.

 

این تکنیک با تزریق نقاط کوانتومی به جریان خون به منظور گردش در داخل بدن انجام می‌شود، که بعضی از آنها به سلول‌های سرطانی نفوذ می‌کنند.

 

در حالی که تشخیص نقاط کوانتومی داخل سلول‌ها به راحتی انجام می‌شود، نقاط کوانتومی که در جریان خون گردش می‌کنند، عمدتا به عنوان نویز قابل مشاهده هستند.

 

محققان با تزریق etchant به جریان خون که فلورسانس نقاط کوانتومی را خاموش می‌کند، نقاط کوانتومی شناور آزاد را تاریک کرده و این در حالی است که آنهایی که داخل سلول‌ها هستند همچنان دیده می‌شوند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------