تشخیص کم خونی با دستگاه کوچک قابل حمل



  اخبارپزشکی ,خبرهای پزشکی ,دستگاه تشخیص آنمی

محققان دانشگاه واشنگتن در حال توسعه یک دستگاه قابل حمل تشخیص آنمی (نوعی کم‌خونی) هستند که قادر به سنجش میزان هموگلوبین خون است.

 به گزارش ایرنا از مدیکال ساینس، سلول‌های قرمز خون یکی از ضروری‌ترین فرآورده‌های خونی قابل انتقال هستند که سالانه جان میلیون ها انسان را در سراسر جهان نجات می‌دهند.

 

سلول‌های قرمز خون حاوی پروتئینی به نام هموگلوبین است که نقش حمل اکسیژن به بافت‌های بدن را برعهده دارند. خستگی مزمن، سرگیجه، ضربان قلب نامنظم و تنگی نفس از جمله مهمترین عوارض کمبود هموگلوبین است. تشخیص کم خونی اولین مرحله درمان این عارضه است.

 

محققان دانشگاه واشنگتن به منظور تشخیص سریع کم خونی در حال ساخت و تکمیل یک آنالیزور قابل حمل خون هستند. این دستگاه که کوچکتر از یک توستر است، میزان هموگلوبین نمونه خون را با استفاده از جاذب اپتیکی اندازه گیری می‌کند.

 

این دستگاه کوچک و مقرون به صرفه از خواص اپتیکی خون مانند جذب و پراکندگی برای اندازه‌گیری هموگلوبین استفاده می‌کند و امید است در آینده‌ای نزدیک قادر به تشخیص کم خونی در تمام نقاط جهان، به ویژه نقاط دور افتاده باشد. بر اساس آمار حدود یک چهارم جمعیت جهان به کم‌خونی، یک بیماری ناشی از کمبود هموگلوبین در سلول های قرمز خون مبتلا هستند.

 

نتایج این تحقیقات در نشریه AIP Advances منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------