اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

فروش اینترنتی دارو غیرقانونی است/بازرسی روزانه داروخانه ها



  اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی, فروش اینترنتی دار

مدیرکل دفتر بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو گفت: فروش، عرضه و تبلیغ دارو به صورت اینترنتی غیرقانونی و غیرمجاز بوده و به نوعی قاچاق محسوب می‌شود. 

به گزارش مهر، دکتر شهریار اسلامی تبار، افزود: ناصر خسرو زمانی مرکز فروش داروهای کمیاب و قاچاق بود اما اکنون این اتفاق از طریق سایتهای اینترنتی صورت می‌گیرد و با اینکه فروش دارو از طریق اینترنت غیرقانونی و به نوعی قاچاق محسوب می شود اما بیشتر داروهای قاچاق از طریق این سایت ها عرضه و در محل به مشتری تحویل می‌شود.

 

وی ادامه داد: فروش، عرضه و تبلیغ دارو به صورت اینترنتی غیرقانونی و غیرمجاز بوده و به نوعی قاچاق محسوب می‌شود هم اکنون بازار ناصرخسرو مانند چند سال گذشته نیست بلکه سایت های مختلف دارویاب و...، ایجاد شده اند که داروها را از مسیر نادرست تهیه و به مصرف کننده می رسانند.

 

اسلامی تبار اظهار داشت: مراتب از طریق معاونت قضائی دادستانی کل کشور و همکاری پلیس فتا موارد تخلف پیگیری می‌گردد. به صورت خاص اجازه فروش اقلام غیردارویی و داروهای OTC به چندین داروخانه داده شده است.

 

وی گفت: برای برخورد با قاچاق، طرح هایی در سازمان اجرا شده که بخش های بازرسی و حقوقی آنها را بررسی و با هماهنگی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق پیگیری می‌کنند.

 

اسلامی تبار بیان داشت: حدود ۱۱۰۰۰ داروخانه در کشور داریم که بر اساس طرح تحول سلامت هر سه ماه ۹۰۰۰ بازرسی روزانه از این مراکز عرضه انجام می‌شود و سالیانه میانگین حدود ۳ بار داروخانه‌ها مورد بازرسی قرار می‌گیرند.

 

وی ادامه داد: تعداد بازرسی‌های ظن به قاچاق حدود ۱۰ درصد مجموع بازرسی‌هاست و میزان قاچاق در حوزه دارو حدود ۵ درصد کل بازار دارو است .

 

مدیرکل دفتر بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو، گفت: از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ میانگین سالیانه حدود ۱۰درصد  واردات دارو در راستای اقتصاد مقاومتی کاهش واردات دارو را به کشور داریم و همزمان برنامه‌ای طراحی شده تا حدود ۱۰درصد قاچاق ورودی نیز کاهش یابد.

 

وی عنوان داشت: در حمایت از طب سنتی و تجویز داروهای گیاهی تبلیغ اینترنتی مجاز است ولی فروش از طریق داروخانه‌های مجوز دار صورت می‌گیرد.

 

اسلامی تبار در پایان گفت: مطابق تبصره ۳ ماده ۳ قانونی مقررات امور پزشکی و دارویی سال ۱۳۳۴ مکمل‌های تغدیه‌ای که در درمان به کار بروند دارو محسوب می‌گردند و بیشتر مشکلات تبلیغ غیرمجاز و قاچاق دارو در این گروه است ولی به دلیل تأثیرگذاری برخی اقلام دارویی خاص، قاچاق دارو مهم‌تر، پیچیده‌تر و ردیابی سازمان یافته آن در اولویت قرار می‌گیرد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------