کوتاه‌قدی بیش از 4 درصد کودکان ایرانی



  اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی ,کوتاه‌قدی

کارشناس گروه تغذیه دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: درحال حاضر 4.6 درصد کودکان ایرانی کوتاه‌قد هستند که این رقم نشان‌دهنده کاهش خوبی نسبت‌به گذشته است. 

به گزارش ایسنا، فهیمه ناظران‌پور، در نشست خبری هفته ملی کودک باعنوان "هرکودک نشانی از خداست" که در ساختمان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهارکرد: در جوامع کنونی خانواده‌ها به‌طور درست یا نادرست، اطلاعاتی را درخصوص تغذیه کودکان از طریق فضای مجازی، رسانه‌ها و کانال‌های مختلف می‌بینند.

 

ناظران‌پور با بیان این‌که « تغذیه کودک از زمان بارداری مادر شروع می‌شود، بیان کرد: معمولاً کارشناسان و همکاران ما فرآیند مراقبت از سلامت و غربال‌گری را انجام‌ می‌دهند و طرح‌های مختلفی را برای مادرانی که دچار سوءتغذیه هستند داریم.

 

کارشناس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی‌ مشهد افزود: در خصوص کودکان زیر 6 سال، در بحث تغذیه، طرح تغذیه تکمیلی را در نظر داریم و طبق غربال‌گری‌هایی که انجام‌ می‌شود کودکانی که مشکل تغذیه دارند، شناسایی خواهند شد. یکی از این برنامه‌ها به صورت مشترک با کمیته امداد انجام می‌شود.

 

وی با اشاره به این‌که «2هزار و 200 کودک تحت پوشش برنامه حمایتی درخصوص تغذیه داریم»، بیان کرد: در این طرح به طور متوسط در ماه 130 یا 140 میلیون هزینه می‌شود و هر کودک 60 هزارتومان در ماه کمک‌غذا می‌گیرد و تا سن 6 ماهگی مورد حمایت قرار گرفته تا مادر توان‌مند شده با حداقل‌هایی که در منزل دارد، تغذیه کند.

 

ناظران‌پور، تغذیه در دوران کودکی را موثر در سلامت جسمی و روانی کودک دانست و اظهار کرد: تغذیه در روند تکاملی هوش و خلاقیت کودک تاثیر زیادی دارد و به همین منظور در مهد روستاهای استان از هفته گذشته برای بیش از 10هزار کودک یک وعده غذای گرم ازغذاهای بومی خود آن منطقه در نظر گرفته شده که هزینه آن را بهزیستی می‌دهد.

 

کارشناس گروه تغذیه دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد افزود: در طرح مهدهای روستایی 10 هزار کودک حمایت می‌شوند که در هفته هزینه برای هر کودک 15 هزارتومان است و در خصوص مهدهای شهری نیز دانشگاه علوم‌پزشکی در تنظیم منوهای غذایی نظارت داشته و کارشناسان مربوطه به  والدین‌ آن‌ها در خصوص تغذیه فرزندانشان مشاوره می‌دهند. مراکز خدمات جامع سلامت توسط کارشناسان به کودکانی که مشکل تغذیه دارند، برای بهبودی کامل کمک می‌کنند.

 

وی با بیان این‌که «با توجه به آمار، کوتاه‌قدی در سال‌های گذشته در بین کودکان زیاد بوده است»، بیان کرد: در جامعه متعادل 2.2 درصد کودکان کوتاه‌قد و کم‌وزن هستند که در کشور ما در 20 سال گذشته، این رقم بیش از 19 در صد بود، اما هم‌اکنون فقط 4.6 درصد کودکانمان کوتاه‌قد هستند که این رقم نشان‌دهنده کاهش خوبی نسبت‌به گذشته است.

 

کارشناس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: در سال 79 بیش از 19 درصد و در برخی از شهرها، 25 درصد مشکل کوتاه‌قدی وجود داشت، اما خوشبختانه هم‌اکنون 2.5 درصد با معیار استاندارد فاصله داریم و از هر100 کودک 4.6 درصد دچار کوتاه‌قدی هستند.

 

رئیس‌گروه سلامت کودکان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد نیز گفت: در غربال‌گری کودکان 10 روز اول تولد، بیش‌ترین اهمیت را دارد.

 

به گزارش ایسنا، فرزانه صحافی در نشست خبری هفته ملی کودک باعنوان "هرکودک نشانی از خداست" که در ساختمان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهارکرد: در برنامه مراقبتی کودکان در هر مراقبت تمام قسمت‌های بدن‌ آن‌ها بررسی می‌شود.  10  روز اول تولد، سن مهم برای غربال گری  کودکان است، چون خیلی از بیماری‌ها وناهنجاری‌ها در آن زمان مشخص می‌شود.

 

وی با بیان این‌که «در غربال‌گری کودکان، سن بیش‌ترین اهمیت را دارد»، افزود: نشانه‌های هیپرتیروئیدی در ابتدای تولد علامت‌های قابل مشاهده‌ای دارد و مادر و پدرمی‌توانند برای درمان به پزشک مراجعه کنند، ولی غربال‌گری‌های دیگری وجود دارد که به‌آسانی قابل تشخیص نیست و زمانی پدر و مادر متوجه بیماری می‌شوند که درمان‌ آن بی‌تاثیر است، بنابر‎این حتماً برای آزمایش پاشنه کف پا در سه تا پنج روزگی تولد، کودک باید مورد آزمایش قرار گیرد که اگر به بیماری مبتلا باشد، بعد از آن به بعد شیر و تغذیه مخصوص خود را مصرف کند؛ چون بدن نوزاد هر رژیمی را نمی‌تواند تحمل کند.

 

 صحافی با اشاره به این‌که «عوارضی که در اثر رعایت‌نکردن رژیم غذایی به وجود می‌آید، بیشتر روی پوست و مغز کودک تاثیر می‌گذارد»، اظهار کرد: تاثیر مخرب روی مغز به مرور زمان، کاهش توان یادگیری را به وجود آورده و کودک دچار عقب‌ماندگی ذهنی می‌شود. پس می‌توان گفت غربال‌گری در 3 تا 5 روزگی اهمیت زیادی دارد و با معاینه نوزاد توسط پزشک، در 10 روز اول آزمایش‌ها، تمام قسمت‌های بدن در ظاهر و باطن بررسی می‌شود.

 

رئیس‌گروه سلامت کودکان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: بررسی ژنتیک برای  کسانی که در خانواده بیماری ژنتیکی یا پیش‌رونده داشته‌اند، اهمیت زیادی دارد؛ مانند کاهش بینایی پیش‌رونده که حتماً باید از نظر ژنتیکی مورد آزمایش قرار گیرند. در 6 یا 7 ماهگی نیز غربال‌گری بینایی  دهان‌ و دندان را داریم که این‌ها، آزمایش‌های رایجی برای سلامت کودک ‌محسوب می‌شود.

 

 صحافی با بیان این‌که «برخی غربال‌گری‌ها به صورت انتخابی برای کودکانی که شرایط خاص دارند، انجام می‌شود»، بیان کرد: به طور مثال  غربال‌گری کم‌خونی برای کودکانی که مادرشان در دوران بارداری تغذیه مناسب نداشته و در رژیم غذایی خود آهن کافی دریافت نکرده‌ است یا هم‌اکنون رژیم  غذایی‌اش فاقد مصرف گوشت قرمز است تجویز می‌شود.

 

رئیس‌گروه سلامت کودکان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد اضافه کرد: باید در  9 یا 12 ماهگی غربال‌گری کم‌خونی انجام شود و غربال‌گری چربی برای کودکانی که والدینشان مبتلا به بیماری‌های عروق کرونر هستند یا سکته قلبیِ قبل از 55 سالگی داشته‌اند انجام می‌شود. اگر این  کودکان در هر سنی دچار چاقی مفرط شدند، باید حتماً چربی خون آن‌ها اندازه‌گیری شود. 

 

وی آزمایش فشار خون را نیز برای کودکانی که نارس بوده یا وزن کمی دارند ضروری دانست و اظهار کرد: اندازه گیری فشار خون نیز برای کودکانی که نارس بوده یا در هنگام تولد وزن کمی داشته‌اند یا مجبور به پیوند عضو شده‌اند و یا این‌که یک فشار به جمجمه یا مغز کودک وارد شده یا داروهایی مصرف می‌کنید که باعث افزایش فشار خون می‌شود، اهمیت زیادی دارد. 

 

رئیس‌گروه سلامت کودکان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد افزود: آزمایش‌های شنوایی نیز باید مورد توجه والدین کودک قرار گیرد و برای شدت  شنوایی نیز باید به یک شنوایی‌سنج مراجعه کنند که یک‌بار این آزمایش‌ها در هنگام تولد و بار دوم  در سن چهار یا پنج سالگی باید حتماً انجام شود. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------